Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ChristerN
apersson850 skrev: mån 15 mar 2021, 20:16 Ja, fast man får mäta över flera tankningar, för annars kan fyllnadsgraden vid två olika tankningar påverka en hel del också.
Efter en snabb räkning (=kan vara lite fel) ligger jag på 0,5 över vad färddatorn visar i verklig i snitt med sommardäck. Med vinterdäck ligger jag högre men då går värmaren ibland vilket är en del av felvisningen.
av Gabriel
Bränsleförbrukning är alltid vanskligt att diskutera och jämföra, många läser sin förbrukning som fan läser bibeln.

Min färddator visar just nu 7.7, jag tror aldrig att jag har nollat den. Vintertid tenderar min medelförbrukning att gå upp mot 8.0, mycket beroende på att jag ofta kör skotersläp efter bilen då. Sommartid går den ner mot 6.0 beroende på hur många långkörningar jag gör. Mitt rekord på en tank är 0.53.
Min bil har manuell låda, med automat så tror jag att den hade tagit upp till 1dl/mil mer.
Min erfarenhet är att tidigare modeller ofta hade färddatorer som visade mycket fel, medan min nuvarande -16 är väldigt spot on.
Användarvisningsbild
av apersson850
Den enda Volvo jag haft med färddator före den här visade väldigt rätt. Skilde inte mer än ett steg i sista siffran. Det var en 854 Turbo.
För mig är det tvärt om. På sommaren stiger förbrukningen. Dels rullar sommardäcken tyngre, dels är det då som husvagnen flyttas då och då.
Jag kan i alla fall använda färddatorn och statistikrutan till att se om förbrukningen är någorlunda normal.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Gabriel skrev: tor 18 mar 2021, 10:49 Bränsleförbrukning är alltid vanskligt att diskutera och jämföra, många läser sin förbrukning som fan läser bibeln.
Tycker det är rätt menigslöst när folk skiver att bilen drar x.yz det säger ju absolut ingeting alls och hjälper mig inte alls.

Om någon undrar vad min drar så är det följande.

-Långköring med maximal eccokörning 0.53
-Normal lång körning 0,65
-Forcerad långkörning på autobahn 0.74
-Snurra runt i stan 0.85-
-Med 2-ton fullast hästsläp 1.0

Det säger ju 100 ggr mer än om jag skulle säga 0,7 tex.

Då kör jag med 245/40 20 tummare och det är mätt vid pump med XC70 2013 Manuell D5 AWD Polestar.
Användarvisningsbild
av apersson850
Drar jag min husvagn ligger jag ungefär på 1,2 l/mil. Den väger inte mycket mindre än ditt hästsläp men har säkert större frontyta.
Men hur man kör bilen påverkar mer än vilken bil man har.
av berrabus
apersson850 skrev:Den enda Volvo jag haft med färddator före den här visade väldigt rätt. Skilde inte mer än ett steg i sista siffran. Det var en 854 Turbo.
För mig är det tvärt om. På sommaren stiger förbrukningen. Dels rullar sommardäcken tyngre, dels är det då som husvagnen flyttas då och då.
Jag kan i alla fall använda färddatorn och statistikrutan till att se om förbrukningen är någorlunda normal.
Samma för mig, de senaste 5 Volvo jag haft har förbrukat 0.3-0.4dl/mil mer på sommaren än vintern.

Färddatorn i mina 80/90-tals bilar stämde ganska väl med verkligheten. De jag haft senaste 10 åren har legat mellan 0.5 till 1 dl fel per mil i visning.
av William85
Har en 2015 XC70 D4 Automat AWD och tycker den är rätt snål. Har liksom snäll förbrukning som inte skenar när det är kallt, man kör fort eller kör mycket kortkörning. Till skillnad mot tidigare bensinbilar.

Jag brukar säga att den drar som den Nissan Micra 1.0 jag hade ett tag. Ca 0.6-0.7 långfärd och 0.7-0.8 tätortkörning med 5km till jobbet beroende på årstid.
av Jekens
Nu börjar det väl närma sig och bestämt mig för en xc70 D4 2015-2016.
Ser att vissa är Polestar optimerade(typ 220hk). Hur påverkar det kvalitén? Bränsleförbrukning?
Mm
av UnleashFusion
Jekens skrev: tis 08 jun 2021, 22:31 Ser att vissa är Polestar optimerade(typ 220hk). Hur påverkar det kvalitén? Bränsleförbrukning?
Mm
det påverkar inget ur kvalitén eller bränsleförbrukning då Polestar är volvos egna trim
Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]

Råd vid punktering

Volvo har ljudisolerade däck på vissa b[…]

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]