Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 1998 2,5t

När jag slår på ac så hörs ett distinkt klonkande ljud från höger fram (där ac-kompressor sitter)

Någon gissning vad detta kan vara innan jag börjar felsöka?

Kan bli så att man kör med kd (korsdrag) istället denna sommar :-)
Det säger "klapp" när magnetkopplingen slår till. Ljudet är högre när spelet är lite stort.
Det blir så när kopplingen slits allt eftersom.
om det är ON/OFF-kompressor så slår det till och ifrån typ 15-30 sekunders intervall vid låg fläkt-pådrag i kupén och när magnetkopplingen börja ha stor spel pga. slitage så blir 'klapp-ljudet' mer ljudligt, det är alltså helt normalt

- När det har slitits så mycket att kylan bara kommer efter kallstart men slutar att fungera när det är varmt ute och du vill ha max kyla - så har spelet blivit så stort att det inte orka dra ihop magnetkopplingen när generator sänker laddspänningen en smula av värmen efter en stund körning och då är det dags för om-schimsning av magnetkopplingen på kompressorn - det finns en del trådar om det med byte av bricka i kopplingen och gettometoder med olika påsöppnare och annat mellanlägg som gör att magnetkopplingens spel blir lite mindre och det fungerar.
xxargs skrev: sön 06 jun 2021, 18:32 om det är ON/OFF-kompressor så slår det till och ifrån typ 15-30 sekunders intervall vid låg fläkt-pådrag i kupén och när magnetkopplingen börja ha stor spel pga. slitage så blir 'klapp-ljudet' mer ljudligt, det är alltså helt normalt

- När det har slitits så mycket att kylan bara kommer efter kallstart men slutar att fungera när det är varmt ute och du vill ha max kyla - så har spelet blivit så stort att det inte orka dra ihop magnetkopplingen när generator sänker laddspänningen en smula av värmen efter en stund körning och då är det dags för om-schimsning av magnetkopplingen på kompressorn - det finns en del trådar om det med byte av bricka i kopplingen och gettometoder med olika påsöppnare och annat mellanlägg som gör att magnetkopplingens spel blir lite mindre och det fungerar.
Tack för svar. Låter som en mycket rimlig förklaring
Man kollar spelet i kopplingen med bladmått. Minns tyvärr inte hur mycket det ska vara, har ett vagt minne att det ska vara under 0.5mm för att fungera.
Var det möjligen över 0.7mm som kopplingen inte längre drar när motorn är varm..
Problemen kommer över millimetern.
En S70 jag shimsade om hade 1.2mm men fungerade. Slutade fungera när det blev riktigt varmt. Den fick t.o.m ett ryck i bilen varje gång kompressorn slog till samt detta klapp-ljud.

Båda försvann efter shimsning. Runt 0.5 vlev det, vill jag minnas.
Ryckigheten och tillslagsljudet minskar också vid litet spel och är också snällare mot kompressorn då det kan slira lite mer i kopplingen när det varvar upp medans hård klonk pga. stor spel ger hårdare ingrepp direkt av den större rörelsemängden som pressar på kopplingsringen vid tillslaget och med brysk uppvarvning som också märks som mer eller mindre märkbar ryck.
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]