Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För mig så skulle det vara en ickefråga om det är bensin eller diesel, skulle välja bilen med rätt utrustning och den motor jag föredrar, klart om du hatar endera ska du kanske undvika den men.....

Skatten skiljer inte mycket på diesel och bensin längre, jag tror att dieslarna kan vara eftertraktade även i framtiden för vissa, om våra politiker inte plötsligt straffbelägger alla fossila bränslen ännu mer, men misstänker att kanske elbilarna får börja betala för sig. Totala skattkistan kan inte tillåtas minska och minskar antalet individer som väljer fossila bränslen så måste man hitta andra ställen att casha in skatten, kanske kilometerskatt rakt över fordonsflottan baserad på Vikt, skulle i och för sig straffa elbilar hårt men vem har sagt att världen ska vara rättvist?

Vet att du inte gillar hybriden, men jag vet inte vilken sanning du pratar om, jag har nyligen bytt till en hybrid, kört ca 250 mil och har snittat 0,4 liter milen med den, det är bra mycket mindre en min V90 D5 som låg på runt 0,7 liter milen, så den riktiga sanningen är att det är en rejäl mijövinst att åka hybrid jämfört med Fossil bil och det tycker jag reflekteras i de skatter och avgifter rätt väl just nu. Jag vet att man kan förstöra förbrukningen rejält om man vill genom att köra som en galning och skita i och ladda.........Men det var väl också ett av problemen med etanolbilarna på sin tid, använder man det så som den är avsedd så är det klart en förbättring för miljön.
av Keiser
Det finns ju inga rätta rekommendationer här, det är bara du själv som kan bedöma detta. Vill du ha bensin, köp det. Är du osäker, ut och provkör. Personligen gillar jag karaktären på dieseln, stark och passar biltypen väldigt bra. Hade vi pratat om en sportbil eller cab hade det varit en annan sak…

Gällande bränslepriser, ja ingen vet men jag delar synen att väljarbasen är för viktig för att provocera den för mycket. När sen de flesta gått över har det ju mindre (ingen) betydelse. Å andra sidan är ju vissa partier mästare på just det, signalpolitik utan betydelse.
av stegev
Har inte följt diskussioner men till punkt och pricka så ni får ursäkta mig om mitt inlägg är irrelevant, men tänker på rubriken diesel vs bensin.

Mina senaste bilar har varit D4:or och de är underbara om man kör längre sträckor, hyffsat kräm i med bra förbrukning. Idag kör vi V90CC D4 och XC60 T8, längre sträckor väljer vi dieseln då den är oslagbar. Tyvärr ska vi sälja Dieseln då den är helt klart bästa bil jag haft. Korta sträckor, dvs dagligen, så kör vi med elektriskt med XC60.

Edit: här är min bil, tror mig tyvärr ha en köpare 😀 https://www.blocket.se/vi/96790370.htm
Användarvisningsbild
av Miss my Olds
När man tittar i specarna på vissa annonser står det inte upptaget att bilen är utrustad med Elinfällda Ytterbackspeglar, med det är väl standard, eller?
Likaså krockkuddar höger+vänster fram?

De bilar jag tittar på kostar 280.000:-, runt 3-4000mil.
Vad tror ni prutnivån ligger på?

Har S80 -08 summum 16tmil, bytt rem m.m. välvårdad, och erbj. 50tsn obesett av säljaren.... no way, han säljer den lätt för 75.
av stegev
Miss my Olds skrev: mån 07 jun 2021, 00:46 När man tittar i specarna på vissa annonser står det inte upptaget att bilen är utrustad med Elinfällda Ytterbackspeglar, med det är väl standard, eller?
Likaså krockkuddar höger+vänster fram?

De bilar jag tittar på kostar 280.000:-, runt 3-4000mil.
Vad tror ni prutnivån ligger på?

Har S80 -08 summum 16tmil, bytt rem m.m. välvårdad, och erbj. 50tsn obesett av säljaren.... no way, han säljer den lätt för 75.
Såvitt jag vet så är det standard med elinfällda speglar samt krockkuddar, det har jag haft på alla mina bilar utan att behöva kryssa i något.
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Miss my Olds,

Elinfällbara backspeglar är vad jag kan se tillval enligt manualen. Tidigare har det väl enbart varit med i paketen på summum samt mumentum plus som r-desigt och ocean race om det ej valts extra av första ägaren.

https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ackspeglar

Andra bilden/videon visan symbolen som vinklar en backspegel, hade den denna symbol så har den elinfällbara backspeglar

Sen har man elsäte får man att de kan vinkla sig automatiskt vid låsning/uåålåsning samt vinkla sig när man backar

Jag stänger dock av den automatiska funktionen att de fäller in vid låsning/upplåsning då jag kanske är i behov av den tre gånger varje år, men vill ändå gärna ha den :)

Krockkuddarna som du nämner är standard
Varför skiljer instrumenteringen, ibland enkel hastihetsmätare, ibland (oftast) finns varvräknaren med.
Trodde först att det var -17 års modell som var skillnaden, men finns även så på -18 års modell.

Ser fattigt ut.
av pergrein
Utrustningsnivå Kinetic har bara den lilla (8" tror jag den är). Var väl bara my17-18 som kinetic fanns.

Mvh
Per

Apersson850, du som vet det mesta, har du tips p&a[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Camber är ställbart på 240 så[…]

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&ari[…]

Min erfarenhet med just dem kompressorer och ljud […]