Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maci00
Har en S80 2,5L 2009 bensin. Är oljan på bilden ok att hälla i den? Jag tänkte först en 0W-30 och det är det ju, men fick hem en med (A5/B5) text. Går denna också bra? För på en lapp under motorhuven står det Castrol 0W-30, och inga siffror/Bokstäver efter.

Kanske dum fråga men jag är helt ny inom detta. :oops:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Yes den ska funka utan problem :-) Personligen tycker jag att det egentligen är en för tunn olja.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Kan du utveckla argumentet att den skulle vara för tunn? Hör det av och till, men ingen har än så länge kunnat svara på varför dom tror/tycker så av de jag frågat.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Egna erfarenheter av den viskositeten på oljan är att den "rinner" rakt igenom motorn när väl milen börjar uppnå 20 000. Med rinner menar jag att den tar olja. Hade en V70 06 tidigare å den började dricka olja mer å mer, bytte tillslut viskositet till 5W-40 och den drog inte lika mycket olja efter det :-) Ser att det finns 0w-40 å den kanske är ett bättre val att ersätta 0w-30 om man vill ha lite tjockare olja :-)
Även bra att veta är att det inte är samma klassning på oljan mellan 0w-30 och 5w-40 så man får köra lite på eget bevåg där om man vill byta eller ej.
Vida 2014D

Sök på forumet så hittar du.

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i v[…]

Fönsterhiss ur funktion

Inte osannolikt att det är kabelbrott mellan […]

..Lade du vaselin bara på själva kont[…]