Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pb81
dannesk skrev: lör 24 apr 2021, 21:26 Personligen skulle jag inte ens köpa en VEA om jag nu inte skulle köpa en ny Volvo. Köp en AWD istället så du får gamla 5-an om du ska ha en äldre modell så du får en fungerade motor utan ev. kommande motorrenovering eller motorbyte.
Om man inte tillhör de som får en brusten multirem in i kamremmen ;)
av dannesk
pb81 skrev:Om man inte tillhör de som får en brusten multirem in i kamremmen ;)
Då byter man remmen innan den blir dålig så minimerar man risken för detta, detta är väl inte ett problem heller på de nyare modellerna.
Användarvisningsbild
av pb81
Nä det är helt sant, men det finns ju de som kör vidare när bilen börjar gnälla. Jag själv byter gärna delar i förebyggande syfte.
av III
Jag skulle inte vara ett dugg rädd för en vea om den är 2017 eller nyare. Men hade nig kollat på bensin, men det är jag det.
av PFA
Jag har just nu min V60 D4 MY14 (VEA) 12000 mil på verkstaden. Motorn började helt plötsligt gå illa i krypfart, ungefär som om den gick på tre cylindrar. Det visade sig att en av insugsventilerna har blivit bränd och läcker. Verksta’n har nu bytt ut samtliga 8 insugsventiler. Skadan på ventilen har enligt teknikerna uppkommit innan ombyggnationen av kylsystemet gjordes (återkallelse).

Ingen billig historia, men Volvo tar hela kostnaden. Har från säkert håll fått höra att det tyvärr är eskalerande problem med VEA-dieslarna och hen avrådde mig därför att avyttra D4’an. Synd eftersom det är en trevlig motor. Har nu i stort sett gjort affär på en V60 T4 MY16 BE Summum.

Hoppas det är rätt val :-
av Dejan195
PFA skrev: fre 04 jun 2021, 00:27 Jag har just nu min V60 D4 MY14 (VEA) 12000 mil på verkstaden. Motorn började helt plötsligt gå illa i krypfart, ungefär som om den gick på tre cylindrar. Det visade sig att en av insugsventilerna har blivit bränd och läcker. Verksta’n har nu bytt ut samtliga 8 insugsventiler. Skadan på ventilen har enligt teknikerna uppkommit innan ombyggnationen av kylsystemet gjordes (återkallelse).

Ingen billig historia, men Volvo tar hela kostnaden. Har från säkert håll fått höra att det tyvärr är eskalerande problem med VEA-dieslarna och hen avrådde mig därför att avyttra D4’an. Synd eftersom det är en trevlig motor. Har nu i stort sett gjort affär på en V60 T4 MY16 BE Summum.

Min V60 D4 (Den heter Early 2015 så inte om det är MY 14 eller 15) har rullat 15 000 mil där jag servat den varje år hos Volvo. Köpte till deras extra maskinskadeförsäkring som gäller till 20 000 mil. Fått EGR utbytt och gjort alla återkallningar. Skulle göra en Polestar optimering idag men var tvungen att avboka pga jobb relaterade orsaker. Funderar nu om jag ens bör göra det då det känns lite som man kastar pengar i sjön då man läst massa saker om denna motor :-(
Men funderar som du att uppgradera min bil, dock till den nya V60 eller en V90 bensin.
av berrabus
PFA skrev:Jag har just nu min V60 D4 MY14 (VEA) 12000 mil på verkstaden. Motorn började helt plötsligt gå illa i krypfart, ungefär som om den gick på tre cylindrar. Det visade sig att en av insugsventilerna har blivit bränd och läcker. Verksta’n har nu bytt ut samtliga 8 insugsventiler. Skadan på ventilen har enligt teknikerna uppkommit innan ombyggnationen av kylsystemet gjordes (återkallelse).

Petitess men antar du menar "...hen rådde mig därför att avyttra D4’an"

Hur som helst, tråkigt att det händer men skönt att höra att Volvo tar kostnaden
Användarvisningsbild
av Micce1980
@PFA, Hade du något problem innan återkallelsen på kylsystemet?
av PFA
berrabus skrev: fre 04 jun 2021, 12:39
PFA skrev:Jag har just nu min V60 D4 MY14 (VEA) 12000 mil på verkstaden. Motorn började helt plötsligt gå illa i krypfart, ungefär som om den gick på tre cylindrar. Det visade sig att en av insugsventilerna har blivit bränd och läcker. Verksta’n har nu bytt ut samtliga 8 insugsventiler. Skadan på ventilen har enligt teknikerna uppkommit innan ombyggnationen av kylsystemet gjordes (återkallelse).

Petitess men antar du menar "...hen rådde mig därför att avyttra D4’an"

Hur som helst, tråkigt att det händer men skönt att höra att Volvo tar kostnaden
Tack snälla, ingen petitess..så klart menade jag ”rådde” :-)
av PFA
Micce1980 skrev: fre 04 jun 2021, 15:16 @PFA, Hade du något problem innan återkallelsen på kylsystemet?
Jag har bara haft bilen ett år knappt och endast kört 300 mil (andrabil). Åtgärden har i så fall gjorts tidigare, dvs innan den kom i min ägo. Jag frågade teknikern vad ombyggnationen av kylsystemet innebar, men han visste inte på rak arm. Någon här som vet?

Nåja, bilen är hämtad idag och den går fint. Tycker verkligen om D4an hop med Aisin-lådan, så det är lite trist att den ska avyttras. Men, men..hoppas T4’an blir bra. Den är två år nyare, har bara gått 7000 mil och är fullutrustad.

Och alla ni som har VEA-dieslar. Hoppas jag inte har skrämt upp er för mycket. Men det kan vara bra att känna till. Min initierade ”källa” menar att VEA-dieslar (D3 och D4 framförallt) som gått 10 000+ mil kommer in med hög oljeförbrukning som ofta resulterar i att verkstäder får riva ner motorerna för byte av både ventiler och kolvar. Lösa och krokiga ventiler upptäcks i många bilar och repiga kolvar är inte ovanligt. Detta gäller inte bara äldre VEA-dieslar utan även nya.

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]