Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ggskane
Hej,
Har en Volvo 850 -96 med 144hkr motorn. Bytte kopplingen pga packboxen mellan motor och växellåda läckte. Efter det så växlar den dåligt. Om man växlar normalt så skrapar den men om man tar det lugnt och väntar lite i friläge med kopplingen nere och sedan lägger i växeln så funkar det bra. Har bytt den yttre slavcylindern utan att det blev bättre.
Nu är bilen på verkstad och de har plockat av växellådan och har tittat på koppling och svänghjul. Allt sitter rätt monterat. Vad kan vara fel?! :devil:
Användarvisningsbild
av Erik Å
Splinen som kopplingslamellen glider längs ska smörjas med något specialfett så att lamellen inte kärvar. Det lär finnas en servicebulletin för det, för V70 mk 1 i alla fall.
av ggskane
Ok. Den var trög i backen innan bytet men funkade annars utan problem. Men du menar att det blev värre när kopplingen byttes?
Vet du vilket fett man behöver?
Användarvisningsbild
av Erik Å
ggskane skrev: tor 03 jun 2021, 22:55 ..Vet du vilket fett man behöver?
Nope men någon Vida-fantom här kanske kan hjälpa till med att kolla servicebulletinen? ;-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
ggskane skrev: fre 04 jun 2021, 18:57 Funkar det med detta:
Ingen aning :-)
Har du sett att det finns galningar som smörjer urtrampningslagret från utsidan? :P
Jag tror det hamnar fett på splinen också, kopplingen blir väldigt lättjobbad.. Chansen att splinen blir smord ökar antagligen om man skulle hålla kopplingen nertryckt under operationen. Likaså risken att fett hamnar på lamellen :-/
viewtopic.php?f=16&t=150465&p=1387582

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]