Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Håller på att plocka bort alla plastdetaljer på en V70 från 2012 för att rengöra och rostskydda men kan inte komma på hur man ska få av plastlisterna längst ned på dörrarna och kjolarna, eller vad det nu heter, som sitter under dessa. Har någon ett bra förslag eller instruktion om hur det ska göras för att inte ta sönder något?

Tack/
Listerna sitter med clips och dörrlisternas infästning kan gå sönder när man demonterar dom. Finns instruktioner i VIDA hur man demonterar dom. Jag skulle inte engagera mig att demontera och rostskydda innanför dessa för det blir inget slitage där, där du däremot behöver skydda är skärmkanterna som är mest utsatta och slitagedelarna under och i hjulhusen.
BöttadFas2 skrev:Tack, hittade i VIDA. Tänker nog ändå spreja lite T03 under dörrlisterna
Då kommer du garanterat få en riktig damm/smutssamlare där iom att det drar åt sig allt och fastnar och kommer få hiskeliga problem med rinnande svart sörja varje gång du använder avfettning på bilen som löser upp det men du gör som du vill.
Det som kan orsaka rost där är nötning emot lacken och då ska du sätta typ transparant 3M-folie innanför. Rosten som kommer är ifrån slitaget som jag tidigare skrev och inte på skyddad lackad plåt innanför lister på dessa bilar.
Vida 2014D

Sök på forumet så hittar du.

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i v[…]

Fönsterhiss ur funktion

Inte osannolikt att det är kabelbrott mellan […]

..Lade du vaselin bara på själva kont[…]