Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

frippe64 skrev:Frågan lyder: Karossöverdrag till V70, någon som har tips?
Mitt svar: En kapellmakare kan sy upp ett överdrag som passar som handen i handsken.

Jag är inte heller idiot, men förundrad över alla lättkränkta människor som ställer frågor trots att dom inte klarar av svaren...
Jag är inte på något sätt kränkt...däremot är jag rätt trött på skribenter på forum som inte läser frågan, utan svarar på andra saker i något slags tvångsbeteende.

Frågan var: "...om någon kan tipsa om ett överdrag som passar en V70."

Första svaret handlade om ett garage, vilket knappast kan anses vara ett "överdrag".
De två nästa svaren var först en länk till ett överdrag på Wish, helt utan någon förklaring ifall skribenten testat det eller ens visste ifall det passade. Efter det en länk till Mekonomens sida där alla deras överdrag listades.

Jag förtydligande då: "Det jag därför efterfrågar här på forumet är någon som skaffat ett överdrag till sin V70 P2 som passar riktigt bra."

Då tyckte skribenten att jag kunde spänna fast överdraget med krokar om det var för stort.

Inga av dessa svar har hjälpt mig det minsta, och har därför varit helt onödiga. Skulle jag inte veta att det finns överdrag att köpa på Wish, Mekonomen och diverse andra ställen? Skulle jag inte veta att jag kan anlita en skräddare för att få ett uppsytt? (Jag kan förövrigt sy ett eget om jag skulle vilja.) Skulle jag inte veta att jag kan spänna fast ett för stort överdrag?

Det händer att även jag skriver svar i trådar, där jag inte svarar på TS direkta fråga...men då har jag i alla fall hövligheten att skriva något i stil med: "Jag vet att du frågade om X...men har du tänkt på Y?"
Jag är också en sådan där trött skribent som inte heller tänker svara på ursprungsfrågan men om du tänkt ha bilen stående länge under en "presenning" får du räkna med mer än bara repor i lacken.

På en Renault 10 som jag hade stående utomhus så i flera år skaves lacken igenom ända ner till plåten på flera ställen där "presenningen" låg emot och slog i vinden
Det har jag varit med om på båtar...inte så kul.

Men bilen kommer användas regelbundet...men sällan och lite.

Det jag ruttnat på är att när jag tvättat bilen så hinner den bli mer skitig när den står still än när jag kör den. Fågelbajs, trädnedfall, pollen, damm från vägen utanför samtidigt som solen steker rätt hårt. Det är därför jag vill ha ett smidigt överdrag som inte kräver en massa jobb att få på eller att sitta kvar.
Jag svarar på min egen fråga, så kanske andra som söker efter rekommendation om samma sak kan få lite hjälp.

Jag hittade det här överdraget. Eftersom jag aldrig litar på informationen denna typ av webbsäljare anger så mailade jag deras kundtjänst och frågade om överdraget verkligen passade en V70N. Svaret blev det väntade: "Jo, det ska nog passa" men med tillägget att jag kunde testade det, och skulle det inte passa så fick jag skicka tillbaka det utan kostnad.

Därför kände jag att det var värt att chansa. Så här sitter det på bilen:
IMG_4232.JPG
IMG_4232.JPG (776.75 KiB) Visad 218 gånger
IMG_4234.JPG
IMG_4234.JPG (423.29 KiB) Visad 218 gånger
Inte världens bästa passform, men helt klart funktionellt. Jag tror att det sitter så pass tight att det inte kommer blåsa av, men det återstår att se. Skulle det flyga av får jag fixa någon slags maggördel under bilen.

Så är du också ute efter ett smidigt överdrag till din V70 så kan jag nog våga mig på att rekommendera detta.

Tillägg: Då jag vet att länkar ofta "dör" efter ett tag, och produkter kan tas bort, så är måtten för ovan visade överdrag angivna till 432 x 165 x 119 cm. Hur väl det stämmer med verkligheten tar jag dock inget ansvar för.

Ja, det är ganska otroligt hur fel den sl&a[…]

Den stora annons-tråden

BMW -06:a i nyskick, endast 100mil, 7-vxl manuell […]

Hjälpfjäder till koppling

Beställde en ny fjäder igår p&arin[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det hade[…]