Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

0D473431-FEF5-407B-AE97-32ACBBF271BB.jpeg
0D473431-FEF5-407B-AE97-32ACBBF271BB.jpeg (994.8 KiB) Visad 1000 gånger
Ska byta ut detta luftfilter som någon annan satt dit mot ett original. Luftfilterboxen ska väl sitta där nuvarande filter sitter. Men ska luftslangen verkligen gå direkt till turbon? Trodde den skulle vara kopplad på insuget på en bil?

Volvo 945 -98 B230FK
Marlboroman skrev:Har man bil med turbo så lär luftslangen gå till turbon om allt ska funka som det är tänkt. Turbon är ju i sin tur kopplad via rör och en kylare till insuget.
Ok! Tack för svar! Är ny på att meka med bilar. Men har köpt en 945 för att lära mig. Ska försöka få den till original.
Många (som tidigare ägare till din bil) ersätter original luftfilter med ett sådant filter som din bil har. Varför (kanske häftigare ljud??) vet jag inte då det inte ger några fördelar, snarare tvärt om.
lennarte skrev:Många (som tidigare ägare till din bil) ersätter original luftfilter med ett sådant filter som din bil har. Varför (kanske häftigare ljud??) vet jag inte då det inte ger några fördelar, snarare tvärt om.
Många byter nog för att få häftigare ljud ja. Sedan finns det dom som byter för bättre flöde om man
trimmat motorn. Ska man byta till öppet bör man dock satsa på något seriöst som faktiskt renar också
och inte bara är en "cool grej".
lennarte skrev: Varför (kanske häftigare ljud??) vet jag inte då det inte ger några fördelar, snarare tvärt om.
Orginalburken på 7/900-serien är pinsamt underdimensionerad för främst turbo-modellerna. Den räcker med nöd och näppe för orginal FTT. Redan vid "turbo+"-paketet kan det bli en begränsning. "Lite" skillnad mot 85x70-burken som räcker till över 300hk :D
Ett insatsfilter av sport-typ hjälper till, men fortfarande begränsat. Många borrar extra hål i luftburken, det hjälper en hel del men grundproblemet finns kvar.

Alternativet är då ett öppet filter. MEN - man bör ha en avskärming och framförallt någon typ av fastsättning av filtret/slangen. Utan avskärming finns risken att det suger varmluft från motorn istället = tappad effekt, och utan fastsättning så är risken stor att vibrationerna kommer döda LMM'en.
Ja, detta är nog monterat för att få lite häftigare ljud. Är även någon tonåring som ”sänkt ” den genom att kapa originalfjädrarna.
Jag är inte så imponerad av det där ”dumpventilsljudet” som blir med det öppna filtret. Jag vill att mina bilar ska gå så tyst som möjligt.
Bilen är fint i övrigt. Otroligt fin invändigt! Gått 33.000 mil och nästan obefintligt med rost. Lite yttre skavanker som ska fixas till. Har kopplat bort Turbo plus paketet då det inte verkade ge någon effekt överhuvudtaget. Även monterat ny generatorrem och styrservorem. Ska fixa fjädringen när ork och tid finns.
Nä, ljudet från en orginaldump är inte mycket att skryta med, låter typ som en ekande suck :-D

Turbo+ är bara aktivt en väldigt kort stund, max 10sek om jag minns rätt. Så nä, det ger inte speciellt mycket i praktiken. Man tjänar mer på att ställa upp laddet manuellt istället isf, då har man ju den extra kraften "hela tiden" :-)
Lucif3r skrev: ons 02 jun 2021, 12:41 Nä, ljudet från en orginaldump är inte mycket att skryta med, låter typ som en ekande suck :-D

Turbo+ är bara aktivt en väldigt kort stund, max 10sek om jag minns rätt. Så nä, det ger inte speciellt mycket i praktiken. Man tjänar mer på att ställa upp laddet manuellt istället isf, då har man ju den extra kraften "hela tiden" :-)
Ja, jag tycker att min originaldump låter jättemycket. Kan de ha fifflat med den på något vis eller låter den mer om den tidigare ägaren ställt upp laddet? Har inte hunnit kolla vad den laddar än.
Eller är det pga det öppna luftfiltret som det blir ett ökat dumpljud?

Qi laddning är dumheter och bara en gimmick e[…]

motorinställning

Har hittat felet det var kugghjulet till vevaxeln […]

Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]