NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bjorkand
Jag har köpt en V50 2011 som gått 35000 mil.

Bilen har d2 motor vilket jag tror är en Peugeot-motor.

Bilen hade fått 1 spridare bytt på volvo-verkstad i höstas till en kostnad av 10 500:-.

För någon vecka sedan lade en till spridare av, den hade avvikande resistans mot de övriga.

Beställde då 4 st renoverade spridare från Tyskland.

Har nu monterat de nya spridarna, bilen blev ganska svårstartad och går vansinnigt dåligt, 1ans cylinder knackar högt och avgaserna är vita.
Drar jag bort kontakten på 1an går bilen "bättre" .

Kan det vara så enkelt att spridarna behöver kodas in eller är det en som är defekt?

Ett prov att göra skulle kunna vara att sätta tillbaka den spridare som blev bytt i höstas och se om det blir bättre.

/ Ante

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Dom ska kodas in :-)
av bjorkand
Tack för svar

Jag trodde och har hört att bilen skulle gå helt ok med okodade spridare, bara den sista finjusteringen som kodningen gjorde.

Jag provar med kodning i eftermiddag, återkommer om hur det gick.

/ bjorkand

av bjorkand
Vad jag förstår så berättar man för bilens ecu vilken spridare som sitter var. Spridaren har unika koder från tillverkaren med spridarens specifika egenskaper.

av bjorkand
Uppdatering:
Har varit på meca-verkstaden nu på eftermiddagen, på vägen dit gick bilen att köra någon kilometer sen blev det jätteknack från en spridare och massiv vit rök.
Fick hjälp att bogsera dit bilen...

Meca provade att koda spridarna men det blev inge bättre, den startade en liten stund ( med knackande gång och vitrök ) men sen var den död.

Bogserade hem bilen igen och satte tillbaka den minst gamla av mina gamla spridare i 1ans cylinder och nu går bilen helt ok.
Var ute och provkörde med spännande doft och rökeffekter, var nog någon liter oförbränd diesel i avgassystemet, men det gav sig efter någon mil.

Summan av det hela är att 1 av de nyrenoverade spridarna var defekta, jag ska författa ett mail på svengelska till tyskarna så får vi se vad dom säger.

Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]