Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan62
Jag kör V70 -03, (Jubileumsmodellen). Bilen har gått 4800 mil och det är ju inte mycket.

Sedan en tid tillbaka tycker jag att automatlådan växlar ryckigt, dvs man märker tydligt att växling sker - det var inte så tidigare.

Dessutom händer det ibland på lägre växlar att den liksom slirar lite, ungefär som när en nybörjare ska växla manuellt, dvs mycket gas och slirning på kopplingen och så et ryck iväg. Det här inträffar särskilt efter att man kört på högre växel en längre stund och sedan startar från stopp igen.

Nån som vet vad det kan vara?

(Volvo säger bara att om ingen lampa tänds så är det inget fel...!)
Användarvisningsbild
av greeeken
Stefan62 skrev:Jag kör V70 -03, (Jubileumsmodellen). Bilen har gått 4800 mil och det är ju inte mycket.

Sedan en tid tillbaka tycker jag att automatlådan växlar ryckigt, dvs man märker tydligt att växling sker - det var inte så tidigare.

Dessutom händer det ibland på lägre växlar att den liksom slirar lite, ungefär som när en nybörjare ska växla manuellt, dvs mycket gas och slirning på kopplingen och så et ryck iväg. Det här inträffar särskilt efter att man kört på högre växel en längre stund och sedan startar från stopp igen.

Nån som vet vad det kan vara?

(Volvo säger bara att om ingen lampa tänds så är det inget fel...!)

Volvo brukar säga mkt.
Kolla oljenivå, kanske nån uppgradering av programvara?
Användarvisningsbild
av wissel
Hej, om du är 100% säker på mätarställningen, typ du är enda ägaren så kan man tänka sig flera alternativ, har du dragit TUNGT, typ Husvagn,Båt eller liknande ? Om mätaren är " backad " några tusen mil....av någon fisig typ före dig...??? Då blir man :twisted:
Jag skulle i alla händelse byta Oljan/skölja lådan om den inte är KLARRÖD förstås, sedan TOTAL UPPGRADERING av CAN nätet. 800 pix sisådär, kan vara lösningen till en långlivad automatlåda. jag för min del byter Automatoljan var 6000 ml. :) Det finns på forumet här till och med art.numret hos Volvo så du verkligen får den totala uppgraderingen och inte någon lten uppDATERING av lådan bara för samma pengar. :o
Det kostar att ligga på top :D :D
Wissel
av Stefan62
Tack för svaret!

Jag är ende ägaren och mätaren stämmer. Har inte dragit något med bilen. Ska jag verkligen behöva betala uppgradering när det är Volvo som rättat buggar i programvaran...? Borde de inte göras automatiskt vid service..?
Nya Volvo XC70 PHEV

Press release från Volvo https://www.media.[…]

ljudet av ett dött batteri?

Tack för svaren. Åker till batterilagre[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Vad säger ni om detta? Kommer det att fungera[…]

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däc[…]