Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hrEkstedt
Jag har en V60 från 2012 som alltså inte har keyless. Jag märkte idag att jag kan öppna bakluckan trots att bilen är låst. Inga problem att stänga bakluckan och inga indikationer på displayen, men trots att bilen är låst så kan jag öppna bakluckan. Jag kan inte heller låsa med låsknappen på gummiplattan på bakluckan.
Börja med att kolla så ingen sladd mellan lucka och kaross är skadad, de sitter i "gummiövergången".
Ja, den röda låsindikatorn på instrumentpanelen blinkar när jag låst bilen. Jag har tittat på kablarna i gummiövergången mellan lucka och kaross och ser inget uppenbart trasigt.

En till spännande grej är att hela bilen låser upp sig när jag öppnar bakluckan. Trots att dörrarna är låsta när jag försöker öppna dem, så är de plötsligt upplåsta efter att jag öppnat bakluckan.
Den ska kvittera låsning med blinkers antar jag, i vår gamla V70 blinkar det inte om det är något tjall, då får jag gå ett varv och smälla igen alla dörrar och det har löst det hittills.

Den varnar också på displayen att "larmsystem service erfordra", pangar jag igen dörrarna så slocknar den varningen.
hrEkstedt skrev: ons 02 jun 2021, 08:22 Ja, den röda låsindikatorn på instrumentpanelen blinkar när jag låst bilen. Jag har tittat på kablarna i gummiövergången mellan lucka och kaross och ser inget uppenbart trasigt.

En till spännande grej är att hela bilen låser upp sig när jag öppnar bakluckan. Trots att dörrarna är låsta när jag försöker öppna dem, så är de plötsligt upplåsta efter att jag öppnat bakluckan.
Titta på inställningarna i MY CAR, där kan man också justera låsningar.
Är dock tveksam att det är orsaken...
Jag har ställt in i inställningar att alla dörrar ska låsas när bilen börjar rulla, och då låser sig alla dörrar inklusive bakluckan. Man måste låsa upp med låsknappen på förardörren för att kunna öppna bakluckan. Så luckan kan låsas automatiskt när bilen rullar via inställningar, men inte med fjärrnyckeln.

För övrigt verkar jag inte kunna låsa dörrarna med ovan nämnd knapp, enbart låsa upp - oavsett om jag klickar "lås" till höger eller "lås upp" till vänster så låses dörrarna upp!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Generator Pv 444

Om du byter kol i generatorn måste man i reg[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]