NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sosso240
Hallå alla kunniga!

Har läst en del inlägg både inför mitt köp av V50 och nu efteråt, men det är några frågor som kvarstår.. vore tacksam om ni kan svara på någon eller några! 😁

1. Bilen va inne på service senast 2019 men service lampan har inte tänds än, vad kan det bero på? Den gått mindre än 1000 mil sen dess men som jag förstår det ska den varna för service efter ett år oavsett. Men i serviceboken står det 2000 mil eller ett år. Oavsett har ju året passerat.

2. Den är nu 15 år och det verkar vara en rätt omfattande service som ska genomföras, jag har fått offerter från lite olika ställen och det skiljer sig rätt mycket. Blev erbjuden service och invändning tvätt av Huvudsta Bilverkstad för ynka 3000 kr men efter att ha läst deras omdömen verkar det vara riktiga skojare. Var ska jag vända mig för att veta att de gör allt som de tar betalt för att göra? Hur kan jag kontrollera det själv? Eller kan jag sitta som ett as bredvid och observera mecken?

3. Den förra ägaren, som haft bilen sen 2010 har bara kört den på bensin men jag vill gärna köra på ethanol. Finns det några risker med att gå över till ethanol så tvärt? Kan det vara bra att köra en blandning på typ 50/50 bensin/ethanol till en början eller spelar det ingen roll?

4. Går bilen att köra på 100% ethanol? Och vad har ni för erfarenheter av att köra v50 på ethanol? Har läst att det sliter mer på motor osv men det ska vara förstärkta tex slangar men vågar jag lita på det eftersom det är en budget bil? Och att den drar mer såklart men mitt miljösamvete mår bättre av det!

5. Jag har förstått att drivaxeln är rätt kass på v50, kan jag själv kontrollera hur läget är med dem utan att behöva ställa den på en lyft? Och vad ska jag kolla efter, att damaskerna är hela, att de inte glappar när jag tycker i dem? Eller något annat? Det är vissa vibrationer vid inbromsning men jag tror det kommer från däcken dock svårt att avgöra när bilen är rätt ny för mig, kände mig lite orolig att det kan vara drivaxeln eller knutarna. Men då borde det väl vibrera när jag gasar på också? Kan vibrationerna va något annat?

6. Var fasen sitter tanken för spolvätska? Jag hittar ju själva påfyllningspipen men vill kontrollera om tanken läcker. Ibland kommer det en doft av spolarvätska trots att jag inte spolat. Eller något annat tips på hur jag kan kolla det?

Ah det var nog alla frågor för idag 😂
Användarvisningsbild
av Vojje
1. någon kan ju ha nollställt servicemätaren efteråt...
2. lita på din magkänsla...
3-4. fortsätt med bensin...
5. oroa dig inte för drivaxeln... det finns gott om andra saker som kommer att fallera före (om de inte redan är utbytta)...
6. förmodligen något annat fordon som sprider den doften...
av frippe64
På en så gammal bil gör du servicen själv. Byt olja och filter och kontrollera multiremmen (stift efter 6000 mil). Kör på bensin, det är allt för många som gått över till etanol i bil som gått på bensin tidigare och sedan fått byta spridare. Vibrationer vid inbromsning brukar bero på skeva bromsskivor.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
1 Förmodligen nollställd, går dock även i vida att programmera om till längre intervaller (ifall någon nu har gjort det)
2 Vill du känna dig absolut säker så gör servicen själv om du kan :-)
3 Den ska klara att gå över direkt på etanol, den behöver dock adaptera sig så tankar du etanol så kör minst 5 mil efteråt.
4 Ja det går, nackdelen är att du får en högre förbrukning och du får tanka oftare. Samt så skulle jag även vara extra noga med att oljebyte sker vid angivet miltal/år då etanolen är ett väldigt torrt bränsle.
5 vibrationer vid Fullgas accelerationer brukar tyda på drivaxlar.
6 Du har två tankar på den, ena tanken sitter bakom innerskärmen, den andra sitter högre upp typ direkt inpå där du fyller på spolarvätska. Friskluften till kupén tas även in den vägen så inte alls omöjligt att det kan vara hål på tanken å doften kommer in i bilen.
av Rådlös
Sosso240: Ett par kommentarer till dina frågor nr 3 och 4.
Din bil är en Flexifuel. Det betyder att du kan köra den på antingen bensin eller E85 eller en valfri blandning där emellan. Etanol "sliter inte" på något i motorn. "Allt som tål bensin, tål också etanol"! Eftersom det är en Flexifuel så är dom delar som berörs av etanol anpassade för just etanol. Likaväl som dom delar som berörs av bensin är anpassade för just bensin. Du nämner gummislangar. Det är många år sedan bilmotorer fick gummislangar och andra material som tål etanol. Det kom när det blev mer och mer vanligt med bränsleinsprutning på 70 -- 80-talet.
Alla bilar i dag har ett krav på sig att dom skall kunna ha ett avgasutsläpp som håller sig vid Lambda 1. Det fungerar om styrdatorn kan reglera bränsle och luftblandningen tillräckligt mycket. Etanol kräver mer bränsle och mindre luft än vad bensin kräver för att hålla Lambda 1. Klarar styrdatorn av detta så kan du köra på E85 om du vill det. Och din motor är byggd för detta. Du hade läst att etanol sliter på motorn. Den som har skrivit detta har högst troligt aldrig kört en E85-bil. Än mindre ägt någon. Att köra och äga en E85-bil är inte märkvärdigare än vilken annan bensinbil som helst. Du får tanka lite oftare, men vanligtvis till ett lägre pris. Och tycker du om att åka fort eller "köra aktivt" med E85 så är du "välkommen". E85 har 104 oktan. Det gör att om du har en Flexifuel så kan förmodligen ditt tändsystem i motorn utnyttja detta för lite roligare körupplevelser.
Någon nämnde Adaptering. Där ligger det viktiga i att gå över till E85. Om du har gjort det rätt, så behöver du aldrig tänka på det mera så länge du kör på samma bränsle. Det gäller om du går över från bensin till E85 eller tvärtom, till bensin från E85. Håll inte på att "hatta" fram och tillbaka med etanolhalten efter priskonjunkturerna. I sådana fall kommer du garanterat att uppleva att bilen inte motsvarar dina förväntningar. Välj ett bränsle och kör på det hela tiden.
Av olika anledningar kräver Flexifuelbilar tätare oljebyten. Var 1000 mil eller minst en gång per år, i ditt fall. (Men service är fortfarande vid 2000 mil) Nu är det så här att medelsvenssonbilisten kör 1255 mil om året. Däri ligger detta oljebytet varje år. Etanolkritiker säger ofta att det är dyrt med täta oljebyten. Vi svarar enkelt: Det är mycket dyrare att låta bli att byta olja i motorn. Och kolla i en valfri instruktionsbok för en modern bil i dag. Där står det i klartext: Byt olja och filter minst en gång om året! Detta gäller oavsett vilket bränsle man kör på. Man gör det med fördel på hösten inför vintern. Det är då påfrestningen på motoroljan är som störst. Då är det en fördel att ha en fräsch olja i motorn. Och kom ihåg, även om du kör på enbart bensin så gäller 1000 mil för oljebyte i din bil. Naturligtvis gäller också den körsträckan som bilfabrikanten har förordat för oljebyte. Men minimum är 1000 mil eller en gång om året. Kör du flera tusen mil om året så rättar du dig efter det.
Din bil har också en fabriksmonterad motorvärmare. Använd den på den kalla årstiden. Den är dessutom fullt utbyggbar med kupévärmeuttag, timer och batteriladdare m.m, om det inte redan är gjort av tidigare ägare?
Ett tillägg: Någon nämnde också slitna spridare. I bästa fall så kan spridarna vara utbytta redan tidigare. Det kom som en åtgärd "när bilen var ung" och utsläppsgarantin fortfarande gällde. Och din bil har gått ett antal mil redan. Så om du har tur, så har du bra spridare.
av Sosso240
Tack för uttömmande och informativa svar! Här kommer lite följdfrågor :-)

1. De jag köpte av tror jag inte har gjort det, fick ett genuint gott intryck från dem och magkänslan talar sitt tydliga språk. Dock utfördes den senaste servicen i Huvudsta så kanske har de pillat i inställningarna för intervallerna, tycker dock det verkar oroväckande att det ens ska vara möjligt. Läste någonstans att det finns en säkring som vissa tydligen rycker för att servicelampan inte ska tändas, har dock inte kunnat utröna vilken det skulle vara om det stämmer, vet ni något om det? Vilken skulle det kunna vara då så kan jag kontrollera om den är hel eller existerar överhuvudtaget?

2. Jag hade gärna gjort servicen själv men inte tillgång till ett garage just nu, senare i sommar skulle det vara möjligt men jag vågar inte vänta så länge med tanke på att inget är bytt på två år. Dessutom har oljenivån sjunkit något sen jag fick den, den verkar ha läckage av kylarvätska och eventuellt spolarvätska (har dock inte lyckats lokalisera var), multiremmen ser dock fin ut (tror den bytes 2016) men oljan ser inte speciellt klar ut på stickan. Hade det varit en vanlig liten service så visst men vill inte ta mig vatten över huvudet och sabba det här direkt. Har haft paus från bilar och mekande flera år nu så känner mig inte så pålitlig i dagsläget. Hur många mekaniker tror ni skulle tillåta att en hänger kvar och glor över axeln på dem? Står mellan att köra på Mekonomen eller någon lokal verkstad som jag blivit tipsad om av en bekant, har dock inte fått någon offert av Mekonomen så vet inte hur stor prisskillnaden är. Har ni några erfarenheter av att service på Mekonomen? Och går det att lita på dessa servicetekniker som Bilia har, går ju inte att boka tid hos en riktigt mekaniker hos dem? Kan det vara värt att köra en märkesservice bara för att de har mer garanti? Eller är det som att kasta pengarna i sjön?

3+4. Känner mig ungefär lika osäker nu som innan angående ethanol men vill så gärna köra på det, var ju en av anledningarna till att jag köpte just en V50.. Om jag nu byter till ethanol ska jag bara köra på och se till att jag kör en längre sträcka så det adapterar sig, men finns det vissa varningstecken jag ska vara uppmärksam på? Exempelvis tidiga tecken på att det skiter sig eller kommer ett eventuellt haveri ske plötsligt och utan förvarning? Har tänkt åka lite längre sträckor i sommar och då vill jag inte riskera att bilen säckar ihop mitt i skogen. Om jag kör typ 50/50 istället då, är det bättre? Dvs jämför med att köra 100, men om jag förstår det rätt är ju ethanol redan utblandad med typ 15% bensin på sommaren och 25% på vintern. Har ni tips om någonstans jag kan läsa mer om detta? Eller är det kanske bäst att fråga mekanikern när jag gör service? Verkar ju dock finnas rätt delade meningar.

5. Tack vad bra då ska jag sluta oroa mig för drivaxlarna, vibrationerna har lagt sig nu så det verkar ha löst sig själv. Tycker bromsskivorna ser fina ut men lite svårt att avgöra om de är skeva, men det ligger på min att göra lista.

6. Doften kommer allt för ofta för att vara från en annan bil, speciellt när jag precis hade fyllt på. Hur ska jag lyckas lägga ögonen på de två tankarna? Eller felsöka ett eventuellt läckage? Det är troligen ingen vidare stort läckage eftersom det fortfarande finns spolarvätska kvar men tänker att det kanske inte är nå vidare att den läcker..

Extra: Tack för informationen om motorvärmaren, uttag för kupevärmare har jag iaf sett vid passagerarsidan. Men då måste jag köra den via strömsladd va?
Har samma motor och kan tipsa om att maila Volvo så kan man få all information om service och allt som ska göras när. Det kan vara skönt att ha lite mer koll. Efter du fått det kan du gå igenom allt och se vad som är bytt eller inte.
av Rådlös
Vi kan börja med adaptionen först. Den gör man enklast så här: Kör tanken så tom som du vågar, alltså innan du får soppatorsk. Det finns väl en varningslampa som lyser vid 5 liter eller något sådant?
Hursomhelst, fyll upp tanken med enbart E85. Kör sedan en rundtur på ett par mil eller ungefär i en kvart eller halvtimma. Det behöver inte gå fort eller något sådant. Vanlig 70-landsväg duger gott. Detta gör man för att styrdatorn i bilen skall "lära sig" hur bränslet skall blandas med luft i olika situationer. Det är viktigt att du inte stänger av motorn under denna körningen. Om du gör det så börjar adaptionen om från noll när du startar igen. Antag då att du har en kort körväg till jobbet eller annorstädes. Då blir aldrig adaptionen klar och styrdatorn vet inte riktigt hur den skall blanda i olika situationer. Du får naturligtvis stanna vid rödljus och korsningar m.m, men stäng inte av motorn. Har du lyckats med detta, som absolut inte är svårt eller något "magiskt" som man måste utföra enligt "hemliga svåra" regler, så behöver du inte tänka på detta något mera så länge du kör på samma bränsle.
E85 heter E85 för att det är 85 % etanol och resten bensin. Vintertid kan det vara E75 alltså 75 % etanol, men det har visat sig inte alltid stämma. (Det är bara priset som stiger vintertid. :mad: ) Och där du bor är det sällan så kallt att någon E75 skulle krävas. E85 räcker långt. Ren, 100 % etanol kan du inte köra på i den bilen. Därför finns det E85.
Risker för haverier etc. etc. finns inte som kan relateras till bränslet. Skulle det inträffa så beror det på att bilen har blivit misskött eller "skadad" i sitt tidigare liv. (Eftersatt service och oljebyten?) Men sådant kan ju drabba vilken begagnad bil som helst oavsett bränslet. Din bil är byggd för att kunna köras på 100 % E85. Med den utgångspunkten finns det inga risker.
Skulle du ändå känna osäkerhet eller få en känsla av att "den fick snurra någon sekund extra på startmotorn i morse" så använd motorvärmaren. Den är som jag sa fabriksmonterad och är av Calix fabrikat. Det heter Volvo Original, men är tillverkat av Calix i Volvos namn. Detta innebär ju att kontakterna och kablarna ser ut på ett speciellt vis. Det är bara Calix/Volvos kontakter som passar. Om du saknar anslutningskabeln, alltså den du skall sätta i ett vägguttag eller på en stolpe vid parkeringen, så finns det att köpa på dom vanliga "prylvaruhusen". Biltema, Jula, Clas Ohlson med flera. Och naturligtvis Volvo. Men var stenhårt noga med att det skall vara till en Calix/Volvo. Då blir det rätt. Inne i kupén har du ett vanligt Shuko-uttag. Det är ett "finare fack/yrkesord" för ett vanligt jordat vägguttag som vi har i våra bostäder. Därför passar dom flesta fläktar som man kan hitta på samma prylvaruhus. Men en liten varning, alla fläktar är inte godkända för drift i bilar. Dom skall vara utförda på ett visst sätt, men det skall den som säljer den kunna svara på.
Du frågar efter kunskap om E85 och etanolbilar. Det finns ett forum, lite "trött och sömnigt" för närvarande för frågor om just detta, men späckat med kunskap: www.etanol.nu
(Men det här forumet Jag Rullar, är inte så dåligt heller)
Om du söker service, men känner dig villrådig, så gå till Volvo i första hand. Tycker du att det verkar stort, dyrt och skrämmande så kan man ju naturligtvis välja en liten "kvartersverkstad" om det finns en sådan i närheten. Välj i så fall en med någon mekaniker som du känner förtroende för och som utstrålar kunnighet och kundvänlighet. Välj samma verkstad flera gånger så att du blir personligt känd och betraktad som en stamkund. Det kan man vinna mycket på.
Nu har jag själv bott i 08- så jag vet att det kan vara svårt att hitta något så idealiskt i en näst intill miljonstad. Men med lite tur och tips från andra så finns chansen att lyckas.

Har haft flertalet 2.4d och kört många […]

Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]