Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PalleH
Vad är intervallet på kupé filter,är det multifilter de heter vid service?
av William85
PalleH skrev: tis 01 jun 2021, 13:35 Vad är intervallet på kupé filter,är det multifilter de heter vid service?
Varje service. Om jag inte minns fel kostar filtret ca 750kr och bytet ca 150kr vid Volvo service och eftermarknads nån hundring.
Användarvisningsbild
av PalleH
William85 skrev: tis 01 jun 2021, 13:40
PalleH skrev: tis 01 jun 2021, 13:35 Vad är intervallet på kupé filter,är det multifilter de heter vid service?
Varje service. Om jag inte minns fel kostar filtret ca 750kr och bytet ca 150kr vid Volvo service och eftermarknads nån hundring.
Där finns pengar att spara helt enkelt,å andra sidan så ingår det inte i classic service över huvud taget.

Tycker det är dåligt att luftfilter i motorn inte byts mer än vid 6000! Mil,jag tänker byta båda dessa filter själv fram över åtminstone vartannat år.
av dannesk
PalleH skrev:
William85 skrev: tis 01 jun 2021, 13:40
Där finns pengar att spara helt enkelt,å andra sidan så ingår det inte i classic service över huvud taget.

Tycker det är dåligt att luftfilter i motorn inte byts mer än vid 6000! Mil,jag tänker byta båda dessa filter själv fram över åtminstone vartannat år.
Kupéfiltret om man har kolfilter bör man byta varje år då det drar åt sig fukt osv. och man vill ha det fräscht. Luftfiltret till motorn brukar jag rengöra varje år samt luftburken.
av borstarmicke
Servar själv och byter kupefilter varje år enligt normalt serviceintervall och luftfiltret vartannat år. Som skrivits ovan är ju bra att ta ur luftfiltret, skaka /blåsa ur det och dammsuga ur filterboxen.

Hade jag kört mkt grusväg hade jag bytt luftfilter varje år.

Även om man lämnar in på service så kan man ju göra avsteg och byta luft o kupefilter själv, sparar lätt minst 1000:- skattade svenska pesetas på max en timmes jobb!

Exv kostar luft o kupefilter (kol) från Valeo till min V70 2,4d hela 260:- inkl frakt från trodo.se...

Gjorde så ett par år innan alla garantier gick ut på min 2010 o jag började serva själv. Dock fick verkstaden ta kamremsbytet förra året... ;)
Elpriset

Först betalar man abonnemangsavgift för […]

Den stora annons-tråden

Jaha de hade inte automat... haha.. såg inte[…]

Sjukt irreterande att man hela tiden måst[…]

När jag tänker efter så har alla m[…]