Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av peppepp
Har lite oflyt för tillfället, och behöver experthjälp.

Har blivit strandad 30 mil hemifrån efter att bilen gick ojämnt helt plötsligt vid start. Har kört 30 mil idag men det var efter en kort paus detta hände. Fått in bilen på någon lokal volvoverkstad för avläsning av koder.

Misständning på cylinder 1 och verkstadsnubben tror på defekt tändspole.

Någon som har andra idéer?

Motorn är 2.5t -12 (tidigare bifuel)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Micce1980
@peppepp, Det bör man ju lätt kunna kolla genom att byta plats med en förmodad hel tändspole tycker jag eller kanske bara koppla ur den
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av peppepp
Micce1980 skrev:@peppepp, Det bör man ju lätt kunna kolla genom att byta plats med en förmodad hel tändspole tycker jag
Precis, dem skulle kika på det imon

Användarvisningsbild
av Micce1980
@peppepp, Ja det är väl det eller ett tändstift som strulat.

Då får jag önska dig en god natt ;-) Vart tar du vägen nu?
Användarvisningsbild
av peppepp
Micce1980 skrev:@peppepp, Ja det är väl det eller ett tändstift som strulat.

Då får jag önska dig en god natt ;-) Vart tar du vägen nu?
Planen var ju att vi skulle hämta hem husvagnen som är på vinterförvaring hos kompisens släkting i Värmland. När vi väl fått husvagnen på kroken och skulle starta bilen så började bilen från ingenstans misstända.

Räddaren i nöden kan vara min kompis lågmilade 940 som även den står på vinterförvaring här.

Användarvisningsbild
av peppepp
Bilen fixad :)
Eftersom bilen varit en tidigare bifuel så har man täppt igen delar när man plockat bort alla gaskomponenter. Men nu hade en del som pluggat igen släppt så 1ans cylinder sög in sig luft.

Nå väl, 940n som rullat knappt 300 mil på 10 år tog oss hem de 30 mil utan problem. Nu ska vi bara tillbaka med den och hämta v70n också.

Ja de ä ju värt att kolla upp. Har dock […]

Vi får vänta och se vad slutresultatet […]

OBD P0121

Tror inte V70N har någon ETS-lampa, istä[…]

Kamremsras

Att byta några ventiler är ingen st&o[…]