Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohanES
Jag har en V70 MY14 och en XC70 MY16. Båda bilarna har Sensus med 7" skärm med ungefär samma funktioner, det är mest det grafiska gränssnittet som skiljer och det faktum att MY14 är mycket långsammare.

MY16 har jordgloben under "My Car"-knappen.
MY14 saknar jordgloben under "My Car"-knappen.

Går det att uppgradera systemet i min MY14 så att det blir helt likvärdigt med det i min MY16? Jag är inte ute efter några nya funktioner utan stör mig mest på att systemet är betydligt långsammare i MY14.
Nej, någon uppgradering på det sättet finns inte. Inte officiellt, i alla fall. Det skiljer inte bara på programmet, utan även på hårdvaran, då de med jordglob även har internetåtkomst.

Vi har en 2012 och en 2016, och jag har också märkt att exempelvis radion startar snabbare i 2016. Volvos backkamera till de två är också bättre i den senare modellen. Däremot är själva radiofunktionen sämre i den nyare. De har väl tänkt man ska lyssna på TuneIn istället. Navigationen i den nyare saknar några funktioner från den äldre, men har några andra istället.
Menyer är rappare och uppdateringsfrekvensen är högre. I det här fallet gäller det själva mätarhuset (TFT), Sensus har jag inte eftermonterat, det är nog ett större ingrepp :oops:

Nu har jag inte tillgång till båda varianterna för att göra en bra jämförelse tyvärr, men det är märkbar skillnad.
Det är även ett annat ljud på blinkersen när den är aktiverad (smådetaljer, men ändå skillnader).
Min 2012 är ju för gammal för TFT i instrumenthuset. Den har två visarinstrument och två textdisplayer, bara. Den vi har med TFT är en 2016, så det är ett sent utförande där.
Ljudet för vingelvarnaren är helt olika på de två. Signalen för bilbältet ändrades i min 2012:a vid någon uppdatering. En del annat har också ändrats. Stapeldiagram över förbrukningen och hanteringen av Sensus har ändrats under tidens gång.

Ja de ä ju värt att kolla upp. Har dock […]

Vi får vänta och se vad slutresultatet […]

OBD P0121

Tror inte V70N har någon ETS-lampa, istä[…]

Kamremsras

Att byta några ventiler är ingen st&o[…]