Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
Hej,

Jag har en V70-99 .

Jag kan hissa ner passagerare rutan fram med min elhisspanel på förare platsen men jag kan inte ta upp den med samma knapp utan då måste jag sträcka mig över och stänga den på passagerare platsen.

Är det bara att byta elhisspanelen och måste man koda in den eller eller det bara att byta den rakt över?

Mvh Peter
av pop
Lucif3r skrev: mån 31 maj 2021, 14:54 Panelen behöver troligen bara göras rent ordentligt, så du får skruva isär den och göra rent allt du kan komma åt.

Funkar inte det så är det byte av panel som gäller. Inget som behöver kodas in.

Tackar för svaret. :-D

Är det svårt att skruva bort den?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nä, den är inte skruvad alls, bara nertryckt i dörrsidan.
Det är dock betydligt enklare att lossa dörrsidan och trycka ut den underifrån. Går att lossa ovanifrån också, men risken att lämna fula märken i plasten är rätt stor. Sen är det bara att lossa dom 2 kontakterna som sitter där så är den lös.
av pop
Lucif3r skrev: mån 31 maj 2021, 15:16 Nä, den är inte skruvad alls, bara nertryckt i dörrsidan.
Det är dock betydligt enklare att lossa dörrsidan och trycka ut den underifrån. Går att lossa ovanifrån också, men risken att lämna fula märken i plasten är rätt stor. Sen är det bara att lossa dom 2 kontakterna som sitter där så är den lös.
Man tackar igen.

Då ska jag kanske klara av detta fast man har dubbla tummar mitt i handen. :x
Användarvisningsbild
av Erik Å
Dörrsidan ja.. (V70)
1. pilla bort locket som sitter inne i "handtaget" på insidan och skruva ur torx-skruven
2. Pilla bort den trekantiga platsbiten innanför backspegeln, sitter bara fasttryckt
3. Nu kommer det svåra, plastsargen runt öppningshandtaget måste bändas lös utan att gå sönder, sitter med plasthakar. Måttlig värme är bra :-)
Kan eventuellt lossa spontant om man hoppar direkt till steg 4 ;-)
4. Bänd försiktigt under dörrpanelens nederkant så att plasthullingarna släpper. Chansen att de överlever ökar om man gör detta då det är någorlunda varmt (eller rentav värmer dem med hårtork)
5. vik ut panelen och koppla ur kablarna från alla strömbrytare på baksidan. Haka av panelen från överkanten sen
Räkna med att några av plasthullingarna går sönder (https://www.mekster.se/clip-dorr-450188.html) och även att plastfästena till dessa har lossnat i limningen mot dörrpanelen
av pop
Erik Å skrev: mån 31 maj 2021, 23:47 Dörrsidan ja.. (V70)
1. pilla bort locket som sitter inne i "handtaget" på insidan och skruva ur torx-skruven
2. Pilla bort den trekantiga platsbiten innanför backspegeln, sitter bara fasttryckt
3. Nu kommer det svåra, plastsargen runt öppningshandtaget måste bändas lös utan att gå sönder, sitter med plasthakar. Måttlig värme är bra :-)
Kan eventuellt lossa spontant om man hoppar direkt till steg 4 ;-)
4. Bänd försiktigt under dörrpanelens nederkant så att plasthullingarna släpper. Chansen att de överlever ökar om man gör detta då det är någorlunda varmt (eller rentav värmer dem med hårtork)
5. vik ut panelen och koppla ur kablarna från alla strömbrytare på baksidan. Haka av panelen från överkanten sen
Räkna med att några av plasthullingarna går sönder (https://www.mekster.se/clip-dorr-450188.html) och även att plastfästena till dessa har lossnat i limningen mot dörrpanelen

Strålande information :-D

Man tackar så mycket för detta .

Då ska jag försöka att fixa detta. ;-)
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]