Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Irrblosset
Som gammal 245:a älskare har jag inte hållit mig uppdaterad utan vänder mig till dom som kan!

Vad är den egentliga skillnaden mellan Volvo 745 och Volvo 945, förutom att 945:orna är nyare?!

Hur är det med skillnaden i lastutrymmet på dom?
Eftersom dom ligger emellan 245:an och V70:in, hur mycket mer "plast" är det på dom om man jämför med V70 in?

(Med andra ord, jag vill ha en riktig stötfångare som inte spricker vid minsta toutch och jag vill ha plåt i huven och inte plast)
Användarvisningsbild
av Lilja
Det är inte så mycket skillnad på 745 och 945 egentligen, det är samma kaross så lastutrymmet och så är samma.
Dom största skillnaderna är fronten är annorlunda, dock fanns den fronten på 740 turbo från 1990 om jag inte minns fel. Instrumentpanelen är annorlunda och en del små skillnader i motoralternativ annars är det inte mer.

När det gäller lastutrymme om man jämför med en V70 tycker jag att det är betydligt bättre. Inte minst för att det är mer plats men också för att det är betydligt lättare att lasta in i.
Användarvisningsbild
av Irrblosset
Fluffen: Varför just med turbo? Har jag verklig nytta av det?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag tycker det är en bra motor som är rolig att köra.
From 95-96 så var det turbo på alla 940 dessutom.
Användarvisningsbild
av Irrblosset
Drar dom inte rätt mycket mer soppa då?

Dessutom verkar 940 ha i närmast lika kass stötfångare som V70:in...jag vill ha rejäla grejer! :-)
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag kör mest ute på landet och jag kan få ner den till 0.8-0.9 någonstans och och någon dl till om jag kör istan så räkna med litern/mil den drar med andra ord ungefär lika mycket som en 740.
940:ns stötfångare är ganska rejäl tycker jag men men....
Användarvisningsbild
av Lilja
Irrblosset skrev:Drar dom inte rätt mycket mer soppa då?

Dessutom verkar 940 ha i närmast lika kass stötfångare som V70:in...jag vill ha rejäla grejer! :-)
Då får du ha en 745a innan 1990 isåfall :wink:

Ärligt talat jag vet inte vad du vill ha ut av bilen riktigt men en vanlig 745 GL från runt 88 då dom fick katalysator är en hur bra bil som helst. Rostskyddade även fast lite rost kan uppkomma ändå, lätta att mecka med om något skulle gå sönder, bra byggda och väldigt billiga att köra. Är inte jätte bränslesnåla drar väl runt litern milen blandad körning men du sparar det på reservdelskostnader ;)
Användarvisningsbild
av Fluffen
Lilja skrev:
Då får du ha en 745a innan 1990 isåfall :wink:

Ärligt talat jag vet inte vad du vill ha ut av bilen riktigt men en vanlig 745 GL från runt 88 då dom fick katalysator är en hur bra bil som helst. Rostskyddade även fast lite rost kan uppkomma ändå, lätta att mecka med om något skulle gå sönder, bra byggda och väldigt billiga att köra. Är inte jätte bränslesnåla drar väl runt litern milen blandad körning men du sparar det på reservdelskostnader ;)
(W) :lol:
Användarvisningsbild
av Irrblosset
Jag ska specificera vad jag vill ha...
Nu har jag fått mycket god hjälp av "Lilja" här på forumet och tackar honom/henne för alla tips och råd!

Jag vill ha/ska ha:

240:ins goda lastutrymme
Rejäl kofångare (helst inte skörare än 240:ins orginal)
Så galvad som möjligt för så lite rost som möjligt
Bakhjulsdrift (standard på dom här gamla tror jag)
En mer oöm bil som jag slipper vara så jävla rädd om (har ny v70 nu, trivs inte)

Dragkrok
Motorvärmare
Tonade bak och sidorutor
Larm

Alltså en gubbkörd bil med typ 2 ägare och helt ifylld servicebok och rena besiktningspapper...

Och jag SKA hitta den! (Bilen alltså)
Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockh[…]

Val av motorolja

De heter samma så då är det samm[…]

Volvo V60 2014

Jag vil stänga av start/stop funsjonen men […]