NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PeterisBack
Hej, någon som vet vad felkoden P1103 betyder i en C30 1,6d årsmodell 2010?
Den kommer o går ca var 20e mil.
Motorlampan tänds också.
av kvillebäck
MAF-sensor. Bör sitta vid luftfiltret. prova med någon rengöringsspray. Kolla sladdarna så de inte är skavda eller kortslutna. spraya kontakten med elektronikrengöring.

Lycka till!
av PeterisBack
Tack för snabbt svar. Jag har rengjort och sprayat kontakten. Men jag kan se att värdet som kommer från sensorn är typ -20 grader Celsius vid start, tomgång. När jag provkört och stänger av en varm motor så visar den -537 grader celsius. Betyder det att sensorn MAF är kass?
av kvillebäck
Inget jag jobbat med, men vet du över vilken kabel du får det värdet så kanske du kan manipulera signalen med ett motstånd för ett test...

Är det lufttemp eller motortemp som skulle vara så kall?
av frippe64
PeterisBack skrev: tor 27 maj 2021, 16:40 Tack för snabbt svar. Jag har rengjort och sprayat kontakten. Men jag kan se att värdet som kommer från sensorn är typ -20 grader Celsius vid start, tomgång. När jag provkört och stänger av en varm motor så visar den -537 grader celsius. Betyder det att sensorn MAF är kass?
Hur läser du ut dessa temperaturvärden från MAF-sensorn?
Normalt är det luftmassan man får ut.

Har du gjort ren sensorn?

Har haft flertalet 2.4d och kört många […]

Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]