Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
Utan att själv ha provkört har jag däremot hört att den 6-våxlade skulle vara trevligare än den åttaväxlade då den inte växlar så mycket hela tiden men andra vet nog.
av PFA
Det enda jag har hört om skillnaderna mellan den 6- och 8-växlade är att den senare växlar något mjukare, men vet inte om det är den allmänna uppfattningen? Någon som vet varför Volvo valde den 6-växlade till T4’an och om den är från samma tillverkare som den 8-växlade? Vilka andra modeller/årsmodeller har den 6-växlade?

Jag har haft den 8-växlade i en XC60 D4 MY14 (VEA) som jag tog ut som ny, och har den alltså även i min nuvarande V60 D4 MY14 (VEA). Jag gillar lådan skarpt. Det enda lite negativa skulle möjligen vara att den är något känslig vid gaspådrag i lägre farter. Bilen sticker gärna iväg lite om man är bara lite oförsiktig på gasen. Annars en mycket trevlig låda.
av Buckshot
Jag har den 8 växlade i min D4. Jag gillar den och tycker den växlar när den ska. Det enda är väl att den reagerar lite långsamt om man har kört lungt ett tag och plötsligt trycker gasen i botten.
av RonnieLkpg
Den 6-växlade lådan satt i T3, T4 och D3 (om vi bara talar om bilar med VEA-motorn). Jag har själv en V60 T3 automat 2018. Växellådan är väl inte helt silkesmjuk som på en gammal amerikanare när den växlar, men jag gillar den ändå. Vid 110 km/h (enligt hastighetsmätaren, det är väl cirka 105 km/h i verkligheten) så ligger varvtalet på 2000 rpm. Bilen växlar upp till 6:an vid drygt 80 km/h om man inte trycker in ECO+-knappen, då stoppar den in 6:an någonstans vid 75 km/h. T4 ska ha samma utväxling som en T3, så de bör uppföra sig på liknande sätt.
av PFA
Känns inte som att man ska trycka på ovanstående länkar :-/

Provar igen. Inga fler kommentarer om V60 T4 2016- (2.0 VEA)? Är det en bra bil i synnerhet vad gäller motor och automat? Resterande delar i bilen antar jag är i stort sett desamma som i övriga modeller. Det är en Summum jag funderar på.
av III
Jag har ingen t4 men väl en t3. Den rullar och tuffar på som det är tänkt. Räcker gott till för vardagsbehov men saknar lite spets vilket du bör få med t4. Hade själv valt det om det hade funnits när jag köpte bilen. Jag har manuell så jag har ingen erfarenhet av den lådan men hade inte dragit mig för att köpa en sådan. Hade jag kunnat köpt en t4 hade jag nog valt automat. Nu valde jag bort det för att t3 automat har lägre släpvagnsvikt än manuell.
av RonnieLkpg
Det enda som jag vet om som kan vara ett problem med motorn på VEA är att vissa motorer har fått ett missljud från drivningen till balansaxlarna. Det finns en lång tråd om detta här på forumet. Nu har inte alla varianter av VEA balansaxlar, men en T4 har det.
av PFA
RonnieLkpg skrev: fre 28 maj 2021, 12:12 Det enda som jag vet om som kan vara ett problem med motorn på VEA är att vissa motorer har fått ett missljud från drivningen till balansaxlarna. Det finns en lång tråd om detta här på forumet. Nu har inte alla varianter av VEA balansaxlar, men en T4 har det.
Tusen tack Ronnie, jag har kikat in i tråden och bett om feedback.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
Varierande laddtryck Volvo 940

Axeln som går ner i avgashuset är det j[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]