Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Införskaffat en TK trailer med ledljus. Belysningen får spel i kombination med min V70 D3 2012 samt även D2 V70 2012. Blinkers på trailer blinkar konstant. Med tändning på lite grann, med motorn på som en julgransbelysning.

Testat både 13 pols koppling samt 7 pols koppling med adapter på båda bilarna . Testat med CAD adapter 13/7 med samma resultat på båda bilarna. Grannens nyare Audi funkade dock perfekt i kombination med trailern 13 pol så det måste komma från Volvon och inte trailern?

En bekant har en teori om att det kan bero på att trailern bara har en pol för blinkers istället för två? Och att Volvo-bilarna får spel då. Någon som varit med om något liknande eller har teorier?
Låter som du har den gamla versionen av trailermodul i bilen som inte fixar LED. Vet inte i och med vilken årsmodell den nya kom, men den ska såvitt jag förstår passa rakt av i äldre bilar också. Så när någon som vet mer svarat så kan du säkert få fatt i en på skroten eller så.
MY13 kom den nyare. Passar ej rakt av då placeringen är flyttad från framför reservhjulet till under ramen för lastgolvet vid vänster el-central bak. Finns kablage anpassat för detta så det tar ingen längre tid att byta. Mjukvara krävs för att bilen ska hitta den givetvis.
Variosboy skrev: tis 25 maj 2021, 20:05 Låter som du har den gamla versionen av trailermodul i bilen som inte fixar LED. Vet inte i och med vilken årsmodell den nya kom, men den ska såvitt jag förstår passa rakt av i äldre bilar också. Så när någon som vet mer svarat så kan du säkert få fatt i en på skroten eller så.
Ok tack för svar. Men borde inte CAD adaptern hjälpa?
Du menar nog CAN-adapter? Brukar innehålla motstånd som ökar strömförbrukningen till något motsvarande vanliga glödljus.
Frågan är ju hur den är gjord. Jag har en 2012, och jag har för mig att det krävs mer än 10 W förbrukning på bakljusen för att den ska tro att det finns ett kopplat släp.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
apersson850 skrev:Du menar nog CAN-adapter? Brukar innehålla motstånd som ökar strömförbrukningen till något motsvarande vanliga glödljus.
Frågan är ju hur den är gjort. Jag har en 2012, och jag har för mig att det krävs mer än 10 W förbrukning på bakljusen för att den ska tro att det finns ett kopplat släp.
Ok då blir inte motståndet tillräckligt då troligtvis. Vad kan man göra förutom att byta ut modul? Det verkar dyrt.
Volvoforaren skrev:Ok då blir inte motståndet tillräckligt då troligtvis.
Inte tillräckligt litet, om det är det som är felet. Vet inte hur händig du är med det elektriska, men du kan ju koppla in en extra lampa på minst 10 W på släpet. Bara för att testa. Fungerar det inte då heller är det något annat.

Jag befarade att jag skulle få samma problem när jag blev tvungen att köpa en annan husvagn för några år sedan. Men det blev en vagn från 2008, och den är gammal nog att klara sig med min bil.
Råkar du bo i närheten kan du få prova på vår XC70 2016. Den ska ju ha ny TRM, så där ska det fungera.
Vida 2014D

Sök på forumet så hittar du.

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i v[…]

Fönsterhiss ur funktion

Inte osannolikt att det är kabelbrott mellan […]

..Lade du vaselin bara på själva kont[…]