Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lekman123
Hej, är ny på formet och ha en fundering kring Balansaxlar
Syrran har taxifirma, har nu en Volvo V70, 2,0 Bensin, som gått 43 000 mil. Bilen har nu fått lagerhaveri i balansaxlarna i motorn och verkstan säger att det är svårreparerat eftersom nåt kugghjul /drev på vevaxeln sannolikt är skadat och att bara byta balansaxelmodulen leder till att det snart havererar igen, pga drevet på veven. Byta drev på vevaxeln sägs vara omöjligt, då är det bättre att byta motorn. Tror väl att veven måste ur om det drevet ska bytas och då tycker verkstan att det är omöjligt? Balansaxelklumpen sitter innanför tråget och att bara byta den borde vara ganska enkelt

Leker med tanken att testa köra bilen utan balansaxlarna, kan ju funka om bilen frånomed nu bara ska vara en normal privatbil o inte längre gå som taxi

Motorn är en fyra på två liter, 180 kW, års 2016 (jag har inte motorkoden, men kan ta reda på). Nån som testat att köra utan balansaxlarna på en sån?
finns det oljetillförsel till balansaxlarna där de sitter, eller är det smörjt ändå från vevaxelns smörjning?

/Lars
av lekman123
Hej
Nån som kan hjälpa mej med motorkod på denna V70, 2016, bensin och 180 kW, 2 liter fyra cylindrar. Är detta en PSA-motor?
/Lars
Användarvisningsbild
av js1
Skriv in registreringsnumret på carinfo.com så får du nog fram motorkoden.
av lekman123
Får ofta budet att vevaxelns drev inte går att byta men får instruktionen för en väldigt liknande konstruktion i en PSA-motor att man ska syna vevaxeldrevet och om det godkänns så kan man montera nya balansaxlar, annars ska vevaxeln bytas. Har inte tittat på det än, förhoppningsvis ser vevaxeln ok ut, eftersom den inte körts långt efter oljudet kom.
Är drevet paj så kommer jag tillbaka till min ursprungliga fråga, hur skulle bilen kunna tänkas gå utan balansaxlar
Användarvisningsbild
av TommyP86
det är en volvomotor, och mest troligt går den köra utan axlar. I någon av balansaxeltrådens alla inlägg finns det en bild på vad som ersätter balansaxelpaketet på de bilar som inte har något, och det verkar som att det ska passa också. Annars får ni väl sätta dit paketet och ta bort det eventuellt trasiga drevet på veven, det går nog det också.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
lekman123 skrev: lör 29 maj 2021, 09:59 Är drevet paj så kommer jag tillbaka till min ursprungliga fråga, hur skulle bilen kunna tänkas gå utan balansaxlar

Ingen aning om just din modell men jag har hört om de som plockat bort balansasxlar och lättar svänghjul och fått mer vibrationer men en mycket rappare motor.

Har kört en motor utan vissa delar I vevpartiet och fick så klart plugga oljekanalerna till de delar som monterats bort för att behålla oljetrycket.
Användarvisningsbild
av Cotag
Oljepickupens infästningsskruvar sitter i botten av balansaxelpaketet. Som Tommy skriver här ovan är det troligtvis lättaste sättet att prova köra utan balansaxlar att "rensa" axelpaketet på sina rörliga delar och skruva dit den tomma vaggan igen som hållare för oljepickupen.
Det är ingen som gjort detta ännu på forumet, iallafall inte berättat hur det gick, det finns kanske en anledning ... :party:

Dessa bilar kan låta rejält illa utan att det blivit följdskador på vevaxelns drev, men det är väl på sitt sätt vettigt av din tekniker att friskriva sig för att bilen slutar låta efter ett balansaxelbyte.
Skriv gärna en rad i "balansaxeltråden" hur du går vidare och hur bilen beter sig om du rensar balansaxelvaggan på innehåll.
Användarvisningsbild
av Cotag
lekman123 skrev: ons 26 maj 2021, 10:31
finns det oljetillförsel till balansaxlarna där de sitter, eller är det smörjt ändå från vevaxelns smörjning?
Paketet är "stänksmort" av olja uppifrån, inte trycksmort med oljekanaler att ta hänsyn till alltså.
av lekman123
Det är nog ett riktigt haveri i balansaxlarnas lager, det har gått så långt att motorn vibrerar kraftigt nu. Verkstan (ej märkesverkstad) har konstaterat att balansaxelpaketet havererat, vet ej exakt hur det gjort när de konstaterat det.
Planen är att riva och inspektera drevet på vevaxeln och då bestämma hur gå vidare, antingen skaffa nytt balansaxel, eller testa köra utan. Blir det ett nytt balansaxelpaket så måste vi (jag) ta reda på hur det ska monteras, ställa in rätt kuggspel?
/Lars

Går startmotorn rent och bra med kräm?[…]

Youtube-tråden

Om någon undrar hur däck tillverkas (ho[…]

Vägmätare saknas

Fast det får du inte.

Ok, tack för svar. Väldigt intressant. […]