Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wiklander79
Hej alla,

Har fått ett surt problem med min fantastiska v60. Den varnar för att kylarvätskan är låg.

Öppnar jag motorhuven så är den mycket riktigt låg. Vrider jag upp locket så pyser det till och vätskan stiger till max igen. Börjar jag köra så kommer den ganska snart att varna igen. Har fyllt på lite vätska även fast det var på max när locket var av. Hjälper en liten stund.

Nån som har tips om vad som är fel? Först trodde jag det var läckage, men eftersom den stiger upp igen när man öppnar locket så misstänker jag att det är nått annat.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Vad är det för motor? D4 VEA?
av Volvopappan
Jag hade exakt samma problem förra året. I mitt fall var det EGR-kylaren som läckte och tryckte in luft/avgaser i kylsystemet och bildade ett kraftigt övertryck. Se till att kolla upp det snarast för ett till problem uppstod för mig och det var att kylaren/radiatorn gick paj, plastkopplingarna klarade helt enkelt inte av det ökade trycket i längden och jag fick kort efteråt (2v kanske)byta hela radiatorn till en otrevligt hög kostnad

Det positiva i det hela dock är att jag frågade teknikern om han kunde kolla med Volvo ang goodwill på EGR-kylaren och dom tog hela kostnaden utan tjafs, då hade ändå min bil passerat 20k mil. (men radiatorn fick jag stå för själv).

Så det *kan* vara detta som är problemet, men som sagt, försök att kolla upp det snarast om du inte redan gjort det för det kommer inte att lösas av sig själv.
av Larslars
"volvopappan"
ursäkta trådkapen undrar vilken bil du har/hade när egrkylaren byttes?
hur gammal var den då?
har precis råkat ut för samma sak på min D4 2015 10600 mil, inte inlämnad än tid beställd till nästa vecka.
fått fylla på c:a 2 liter på 50-75 mil, inga pölar under bilen än...

Hade inne en Mercedes på jobbet bubbla och l[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

Kontakten till ECU:n är ju alltså delad[…]