Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bönan
Det är så att jag har en Volvo 940 -92 med AC och elfläkt från fabrik. Förra ägaren har dock bytt till en turbomotor och i samband med det rivit bort elfläkten. Och sedan monterat någon random turbobränslebox. Bosch-numret är 3 517 370 och som jag googlat mig till är denna från 740 Turbo 89-91 och bör således sakna fläktstyrning??

Nu är frågan vilken box det är jag SKA ha för att allt ska lira. Det är då som sagt en 940 -92, numera med B230FT och automatlåda. Har plockat elfläkt och relä på skroten så vill gärna få det att funka också!

Någon som har en aning? :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Först, är bilen reg.besiktigad med en turbomotor? Annars kan du få problem vid nästa besiktning. På äldre modeller styrs elfläkten av en givare i kylaren. Du kan antingen använda dom givare som redan finns på din kondensor eller styra elfläkten manuellt med en knapp i bilen. Jag kopplar ihop kablarna vid vid givaren när yttertemperaturen överstiger +20°. Visserligen går fläkten alltid när tändningen är på, men det får man stå ut med.
Efter c:a -90 års modell (740) sitter 3 st givare i botten på kondensorndom, en för helfart, en halvfart på elfläkten och en är tryckgivare för AC-n. Du kan "provköra" att givarna fungerar genom diagnostik boxen om du har rätt box
av bönan
Bilen är reggad så det är inga problem. Över lag är motorbytet proffsigt gjort, förutom att man struntat i elfläkten och AC uppenbarligen.

Jag har den nyare varianten med 3 givare i kondensatorn. Jag har monterat ny kondensator och givare av samma typ då den gamla kondensatorn läckte och givarna inte kostade många kronor. Så vill gärna få det att fungera riktigt. :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hm, en -92a borde fortfarande ha visco-fläkt, och en separat elfläkt på framsidan av kylarpaketet. Den elfläkten fyller faktiskt ingen märkvärd funktion i praktiken.
Min förra -92a hade en sån elfläkt, som var kass likt dom flesta, och AC'n fungerade oförskämt bra i den oavsett hur varmt det var ute. Den bilen hade jag i 7 år om jag minns rätt, och gud vet hur länge fläkten varit kass innan jag köpte den.
av bönan
92 lär vara brytpunkten, vid något visst chassinummer, vad jag förstår. Hur som helst så finns kablaget för stora elfläkten och den nyare typen av kondensorn satt monterad, så känner mig ganska säker att det är rätt.
av bönan
Men, jag ska åka och få ACn tryckt i veckan. Är det någon risk att köra med bara viskofläkten tills vidare? På landsvägen borde väl fartvinden räcka ganska långt?
Användarvisningsbild
av lennarte
På min 745-a är inte förrän det är över +25° som det börjar bli problem med kylan. Då får jag stanna bilen, öppna huven och "koppla ihop" kablarna. Så kommer det kyla igen
Tips få ut ABS givaren fram

Va nog inte fel på givaren ... visar fortfar[…]

Byta tändningslås

Gammal tråd men undrar om det finns nå[…]

V70 2009 DSTC problem!

Förklaring av problem: I helgen lånade […]

Kan man se genomsnittlig el-förbrukning i bil[…]