Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lämnade in min bättre begagnade V90 på årlig service för första gången för några dagar sedan på Bilia. Då ringde dom senare upp och rekommenderade att jag skulle låta dom byta bromsvätska då Volvo rekommenderar att man gör det vartannat år. 1800 kronor skulle det tydligen kosta.Grundservicen gick ju på drygt 8000:- i sig så det är ingen budget service direkt.

Jag är relativt ny som Volvo ägare (tidigare haft Toyota) men blir förvånad och irriterad på detta. Antingen borde det väl ingå i service instruktioner från Volvo eller så behövs det inte? Volvo är ju känt för sitt säkerhetstänk och bromsar är ju uppenbarligen inom det området så hur kan det vara en rekommendation om det behövs?

Eller är det såhär det funkar med Volvo bilar, att man förväntas lägga till och betala för 'rekommenderade' extra saker vid normal service?
Men det verkar liksom inte rimligt i min ödmjuka mening.
Låt en annan göra det, riktpriser på ca 800kr hittar man på en handvändning som exempel.

Just bromsjobb är volvo åf vad jag sett dyra på. När något ska bytas så beställ på typ autodoc och låt en annan göra bytet, det kan alla mekar sedan byta
Nä, varken förfarandet eller prisbilden är rimligt. Så länge tillräckligt många fortsatt går på det utan tjafs så lär det väl fortsätta.
Har också varit med om det förfarandet (ej bilia), ringde runt och jämförde priser och efterfrågade det som rekommenderas att göras vid mitt förhållande. Blev också irriterad när de ringer då bilen är inne på service och säger samma sak som för dig. Dock kostade det runt 800-1000kr för min del. Byter verkstad nästa gång.
På tal om att byta bromsvätska i denna tråd, ungefär hur mycket bromsolja innehåller bromssystemet på en V90?
Och var kollar man fukthalten, tar ett prov i behållaren eller ett prov från respektive nippel? Som lekman så ser jag risken för inträngande fukt störst vid respektive bromskolv?
Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund inn[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för at[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

Motorn i sig är helt ok. Om det är en br[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt torp[…]