Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rowen
Hej! Jag har en XC90 2020 Inscription (tillv. 1909).
Någon som vet om man kan byta till Orrefors växelknopp)?
Måste det vara samma årsmodell?
mvh Robert
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Borde ju gå om du har den låda som fungerar på samma sätt.. Där du duttar I växlarna..

Om du inte har det, så har flera kommit fram till att det inte går... Alltså om du har ordentliga lägen där spaken stannar i D, R och P..

Duttspaken fanns först bara i T8. Sen kom den även i de modeller som heter B5 och B6 i xc90, men jag tror det var my21..
Användarvisningsbild
av bem
Jag är hyfsat säker det var till modellår (MY) 2021 som "dutt-dutt" växelspaken kom. Jag provkörde både V60 T6 Recharge 2021 och V90 T6 Recharge 2021 och bägge hade dutten. Provkörde även en V90 D4 (måste ha vart en 2020) och den hade inte dutt. Många har jag läst ojat sig över duttväxelspaken när den kom bl.a. en del motorjournalister. De två Volvobilar jag provkörde som hade duttväxelspak tyckte jag själv inte var så svår att komma överens med efter ett tag. Är nog bara en vanesak, dock lite ovanlig är den väl.
Har själv snart en V90 T6 Recharge Inscription som levereras endera veckan nu och den har Orreforsknoppen via Inscription utrustningsnivån. Rätt cool grej den lilla glasbiten. Har en släktning på annan ort och vi kom in på glasbruk vid ett samtal och sånt gillar hon väldigt mycket. Då sa jag: vet du att Volvo har Orrefors växelspaksknopp i glas i den Volvo jag skall byta till? Va sa hon och nästan gick upp i falsett. Oj så intresserad hon blev av bilar helt plötsligt. Jag fick skicka över videon till henne där man kan se hur de gör Orreforsknoppen. Får väl ta med henne vid tillfälle till sommaren så hon får prova Orrefors växelspaksknoppen. :-)
Volvo lär hon inte byta till för hon är KIA fan.
/Bo
Användarvisningsbild
av Zanders
Eftersom du har en inscription antar jag att du inte har en T8 då du inte har Orrefors och då blir svaret nej. Har man en mildhybrid/PHEV och har "läderdutten" så går det inte att byta heller, bilen kommer inte acceptera det nya artikelnumret. Du kan fula dig med att såga och limma för att få dit Orrefors men belysningen i spaken kommer inte fungera och lådan under tror fortfarande att det sitter en läderdutt.
Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]