Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Några cement säckar eller liknande bak i bilen, eller några stoora släktingar? Det måste vara något i bussningar som "håller emot". Om du lossar alla skruvar till alla bussningar, tar bort fjädrar och stötdämpare och sänker ner den på marken så måste den ju rimligtvis "säcka ihop".
Lucif3r skrev: lör 22 maj 2021, 05:19 Så, om du byter plats på fjädrarna, dvs höger på vänster och vice versa, blir bilen högre i den andra änden då? Isf skulle jag misstänka fel på fjädrarna i första hand.
Nej den blir hög på passagerasidan även fast jag byter plats på fjädrarna.
lennarte skrev: lör 22 maj 2021, 06:38 Några cement säckar eller liknande bak i bilen, eller några stoora släktingar? Det måste vara något i bussningar som "håller emot". Om du lossar alla skruvar till alla bussningar, tar bort fjädrar och stötdämpare och sänker ner den på marken så måste den ju rimligtvis "säcka ihop".
Ja, nånting är det som gör att den inte säckar ihop. Skall testa lossa på alla bussningar och se om det hjälper.
Verkar ordnat upp sig nu ivf. Bytte fjädrar fram och sen åkte jag en sväng för att allt skulle "sätta" sig, så nu ser det ut som det ska.
Fattar fortfarande inte varför det va sån skillnad precis efter bytet. Kanske bara behövde en sättning helt enkelt. Tack för allas inputs och idéer ivf
Nexus skrev: sön 30 maj 2021, 04:34 Om fjädrar fram var olika höjd hö resp Vä så tror jag det påverkar bak oxå. Karossen blir ju sne hela vägen eller tänker jag galet? 😟
Nää, det är helt rätt. Jag råkade ut för det (på en kundbil :-( på slutet av -70-talet. Han ville byta bakfjädrarna (144 från sluter av -60-talet) och hade nya med sig. Efter bytet, först då sa att han tyckte bilen var sne bak, var han inte nöjd. Då mätte vi höjden från skärmkanterna och till marken och det var skillnad även fram, dock inte lika mycket som bak. Vid närmare kontroll (Bilprovningen hade missat det) var vänster framfjäder av. En ny fjäder fram och kunden blev nöjd. Fjädern var av på sista varvet ner i undre bärarmen så det var inget man såg om man bara tittade "snabbt"

Är extremt trångt med icn på plat[…]

Detta låter precis som en V50 jag felsö[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Hej, Jag behöver forumets hjälp. Jag f&[…]

Tack för all uppmärksamhet och kunskap i[…]