Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xAx
Hej,

Försöker byta remmar, men finns inte en chans att få på AC-remmen. Höll säkert på i 3 timmar idag, men var inte ens i närheten av att lyckas. Blir snart galen på det här. Någon som har tips om hur man kan få på den korta elastiska AC-remmen eller krävs specialverktyg alt Volvoverkstad? Har ingen lyft annat än en garagedomkraft, så det blir liggandes vid/under bilen.

Bilen: V70 2.5T 2008 med motor B5254T6
Senast redigerad av 1 xAx, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Kolla bifogad instruktion. Man fäster alltså remmen med ett buntband och snurrar på den på remskivan. Man får ta bort innerskärmen för att komma åt.
Drivrem.gif
Drivrem.gif (62.63 KiB) Visad 5314 gånger
av Ceska
Man kan lossa på bultar som håller kompressorn med då får man lite mer spel. Lyckades med detta förra helgen på min Xc60 galant, dock du måste vika undan innerskärmen
av Wizzman
Jag följde instruktionen ovan och hade just en Gates-rem (instruktionen fanns i förpackningen). Hade gruvat mig lite inför bytet, men det var verkligen superenkelt med ett buntband.

Vissa piratremmar ska visst vara mindre elastiska och då blir det svårare.
av oldtimersmc
Lätt Lossa Ac-kompressorn helt och häng på remmen
ac-pumpen kommer att stå på sniskan en tvinga pumpen i rätt position sen så är det bara att skruva fast pumpen och i o m att du drar åt skruvarna så spänns remmen.
Häll på som en idiot med diverse hjälpmedel med denna metoden var simpel...
Användarvisningsbild
av LeifA
Har du köpt en piratrem så är det nära omöjligt. Köp original då det är stor skillnad, bara att snurra på.
av berrabus
LeifA skrev:Har du köpt en piratrem så är det nära omöjligt. Köp original då det är stor skillnad, bara att snurra på.
Lite oklart vad piratrem innebär då Volvo inte gör några remmar själva.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Hasse53 skrev:Kolla bifogad instruktion. Man fäster alltså remmen med ett buntband och snurrar på den på remskivan. Man får ta bort innerskärmen för att komma åt.
Drivrem.gif
Samma metod men med ett onödigt specialverktyg.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av xAx
Tusen tack till alla som haft vänligheten att ha tagit sig tid att besvara min tråd med frågeställningen! Era råd med info kommer att underlätta arbetet oerhört! Detta forum är helt suveränt, man får hjälp av vänliga och kunniga medlemmar med i stort sett allt!
av xAx
Hasse53 skrev:Kolla bifogad instruktion. Man fäster alltså remmen med ett buntband och snurrar på den på remskivan. Man får ta bort innerskärmen för att komma åt.
Drivrem.gif
Tack för illustrationen med instruktioner, Hasse! Har två frågor till dig som följt instruktionen/illustrationen.

1) Vad avses i bild 3? Skruvar i remskivan?

2) Hur fick du bort buntbandet från rem och skiva efter montering? Kniv eller egg av olika slag förefaller riskabelt (risk att skada rem).

Tacksam för svar.
Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3G-[…]

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]