Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hoffe
Hej på er,

Mitt första inlägg men har sedan många år följt trådarna här på siten.

Kör idag en V90 MY20 med ca 4000 mil på mätaren, har ägt bilen senaste 3500 milen. Har haft diverse bekymmer med vibrationer från mätarpanelen/mittkonsol/vänster och höger bakdörr, har nog lämnat in bilen 5-6 ggr för att få vibrationerna åtgärdade. Det som har åtgärdats med ok resultat är allt förutom bakdörrarna de spökar fortfarande, känns som om vibrationerna kommer från prydnadslisten ovanför dörrhandtaget men är dock svårt att säga exakt var oljudet uppstår. Lite ljud här och var kan jag leva med men nuvarande situation kräver högre musik för att slippa oljuden.

Min PST har ljudisolerat med tejp och skumgummi men tycks ej hjälpa. Nybilsgarantin går ut under juni månad så försöker få det åtgärdat innan dess. Tänkte mest höra med er om det är någon annan som känner igen sig i detta och om ni har några tips eller om det bara är att lämna in bilen gång på gång tills det är åtgärdat...

Allt gott, Hoffe
Användarvisningsbild
av bem
Kan hjulen/däcken vara källan till vibrationer som sen ger diverse ljud här och där inne i bilen? Kan ju vara värt att kolla upp ett sånt spår. Kolla alla hjul är väl balanserade och det är rekommenderat lufttryck i däcken.
Hoppas det blir ordning på problemet så småningom vad nu orsaken kan vara.
/Bo
av Hoffe
@bem, Värt att kolla upp det du nämner Bo. Vibrationer är inget som jag har känt direkt men är de små kan det vara nog svårt att upptäcka. Känns som ljuden kommer och går men kan faktiskt höra liknande ljud i de lånebilarna som jag har haft när bilen har varit inne på verkstaden (alla har varit V90 dessutom).

@least, Tack för infon har lämnat in bilen återigen idag för kontroll av höger bakdörr. Får hoppas de kan lokalisera var vibrationerna uppstår men snart borde ju hela dörren vara ljudisolerad...
av Hoffe
@rylle, Har tänkt samma sak... Sitter 255/40R19 på sommarhjulen minsta lilla dåliga asfalt märks tydligt dessvärre.

Hittills verkar det som om verkstaden lyckades lösa problemet så hoppas att allt ljudisolerande material sitter kvar och inte vibrerar loss :-D

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]