Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av saabeilin
Hej allihopa,

för en månad sedan blev jag en Volvoägare och V90CC var mitt val från början. Jag blev kär i cross-country för några år sedan, så typ "men nämligen den här bilen är skapad för mig". Är man i 40+ åldern, med familjen, cyklar, skidor, vandring, foto osv, you name it. Nu är första månaden över och lite över hundra mil...

Är vi nöjda med bilen? Absolut ja!

Så lite detäljer. Juli '18, modellår '19. D5 PO AWD PRO med, typ, nästan allt. 4200 mil vid köpet, bara en privatägare (som fortfarande har en ny V90CC och en XC90), Volvo Selekt.

Som jag skrev tidigare, vi brukar inte köra bil i stan, tvärtom, det är helgutflykter osv: motor- och landsvägar samt såklart lite "riktninigar inte vägar" :) Ja, den här bilen är ju inte skapad till Kungsholmen/Gamla Stan, men... who cares? :) Vi ska inte dit :)

Chassit: oväntat! Motorvägar, landsvägar och ojämt klarar det fantastikt. Känns som magi faktiskt, det är ju inte så enkelt att skapa chassit som är både bekvämt och klarar olika typer av vägar så bra. Lite överspeeding på E4 i regn? Check. Skarpa svängar? Check. Ojämn väg till ett källan gömt i skogen? Check.
Motorn: precis som forväntat, D5 PO klarar alla omkörningar säkert. Momentum kommer direkt från tomgång, och växellådan är perfekt.
Stolar och förarplats: första gånger jag har stolar bättre än i Saab :) Småland-Stockholm utan att ha ont i ryggen (jag har vissa problem med ryggen så är väldig känslig till stolar/etc)
Bagage: no comments. Så rymlig! Jag vet inte vad rymmer det inte för en vanlig familheresan :)
Kupékomfort: den är så jävla stor! Varför har vi bara ett barn då?!
- B&W låter enormt bra, tänker att uppgradera min hemstereo...,
- akustikrutor - "must have",
- panoramaglastak - "must have",
HUD displayen: alltid underskattad hur brra den är. "Must have" alltså!
Småsaker: att koppla förarprofil/stolposition tiil nycklar är helt ovärderlig! Sparar så mycket tid att justera...

Kommer vi till dieselförbrukning, det är mellan 5.7...6.0l/100km på motorväg/landsväg beroende på. Vi (både jag och min fru) är typ "snabbt men säkert" förare så det känns helt okej för en D5.

//mvh Sergei
Användarvisningsbild
av Paglar
Kul att du är riktigt nöjd med din första Volvo. Jag tror du gjort ett riktigt bra val med V90 CC. Jag har själv haft en V90 D5 och en V90 D4 CC och även jag tycker chassiesättningen i CC är görbra. Nu körde jag CC:n bara i ett halvår under en mild vinter så jag fick aldrig riktigt provat köregenskaperna i vinterväglag men jag kände mig säkrare i CC:n än i den vanliga V90:n som kändes väldigt orolig på snö. Kanske var det de bredare vinterdäcken 245/45-18 som inte funkade i snö, min CC hade 235/55-18.
En sak som du skall kolla på din D5:a är om Powerpulseslangen sitter fast. Powerpulse är ett tryckluftsystem som hjälper till att få fart på turbon vid lägre varvtal och ger bilen en bra take off. På min D5:a lossade den med en kraftig smäll men du får inga felmeddelanden och den försämrade responsen märker man knappast om man inte kört med fungerande powerpulse innan. På de flesta D5:or har slangen lossat en eller flera gånger och det finns en tråd om detta i forumet.
Lycka till med er nya bil!
av AndS
Paglar skrev: mån 17 maj 2021, 07:12 Nu körde jag CC:n bara i ett halvår under en mild vinter så jag fick aldrig riktigt provat köregenskaperna i vinterväglag men jag kände mig säkrare i CC:n än i den vanliga V90:n som kändes väldigt orolig på snö. Kanske var det de bredare vinterdäcken 245/45-18 som inte funkade i snö, min CC hade 235/55-18.
Hade V90 också fyrhjulsdrift?
Användarvisningsbild
av Paglar
Ja den var fyrhjulsdriven, det är alla D5:or.
Jag hade en V60 D4AWD innan V90:n, den gick som på räls på snöiga vägar.
Användarvisningsbild
av bem
saabeilin,
Kul at höra en nöjd Volvoägare, det är roligt att läsa om folk som är nöjda med sin Volvo. Oftast gör man ju inlägg här när man har nåt problem med bilen.
Hoppas Ni får många fina mil med Er V90 Cross Country!
/Bo
Användarvisningsbild
av saabeilin
Min fru vill lägga till en sak - 360° kamera! Jag använder den inte så mycket och parkerar i 80% bara med speglar, men jag faktiskt håller med, i tät stadsmiljö den är en kul grej att ha.
Användarvisningsbild
av bem
saabeilin,
Det kanske är en parkeringsassistent i Er bil också, som kan fickparkera bilen. Kolla, Ni kanske har den finessen men inte upptäckt den än.
/Bo
Användarvisningsbild
av rylle
Efter att hört om påbackade barn i vår närhet, så satte vi 360 som krav, jäkligt skönt att kunna "fri sikt" närmast bilen.
P0171

Hej! V50 2,4 2005 Jag har fått felkoden P017[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]