NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jo, tyvärr, men kunde rulla av och ställa mig säkert. Efter 3-4 förösk startade den igen, men gick bluddrigt och hade ingen ork, obefintlig reaktion på gaspedalen, men hej hopp så fick den fart igen, gick nästan som den skulle, vid lagom gaspåpdrag gick den, intermittent lite ojämnt, men den rullade, vid kvick acceleration ur en rondell så vill den inte inte igen och "böööade" bara.
Väl framme vid mitt mål, stängde av bilen, va borta en kvart. skulle starta igen och åka hem, vrider på tändningen, motor går runt, den staqrtar till men dör direkt, och har gjort så efter det.
Felsökte de uppenbara (nytankad, E85) men inget fel kändes igen direkt. Men så slog de mig, ska inte bränslepumpen surra till när jag skall starta?? knäpptyst... testade vrida på tändningen flera ggr i följ utan att dra runt motorn. Nä, knäpptyst, hörde reläerna klicka men inget liv i pumpen.
Efter att ha ringt sambon som kom med felkodsläsare(som inte va synkad o funkade) och multimeter fortsatte felsökandet.
Alla spänningar fanns fram till kontakt stycket under baksätet. Ahaa, pumpen måste de ju va då...

Fick bent upp plåten runt b-pumpen, skruvat av ringen, lyft upp den och kikat. ser ok ut.
Tog in den och kopplade 12v direkt på, den snurrade igång, men inte med de där pigga, diiiiist ljudet som den gjort innan, utan mera lite lagom lojt och bakfullt.

Frågan är, skall den pulsera ut bränslet (satte den i en balja med e85) eller lite mer kvickt och med tryck??

Blir inte klok pået! :-/

Någon som har någon bra input på felet eller kanske varit ute för det själv?

Tacksam för hjälp/råd.

//Johan
Pumpen till f-motorerna ska ha växelström. När du matar med likström kanske den bara går på halvfart? Vet inte exakt hur det funkar... undersök kontaktstycket, du har inte brända stift och glappkontakt?

Har haft flertalet 2.4d och kört många […]

Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]