Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pickover
Hej alla hjälpsamma människor! :)

Det sitter en stor klump på bromspumpen i mortorrummet och jag antar att det är en ABS-pump eller nåt liknande. Ibland när jag stänger av motorn så fortsätter den att går (det hörs) och detta leder till att bilen vill inte starta dagen efter!

Relät som hör till heter "ACC 75" i säkringslådan och när jag kände på den imorse så var den väldigt varm! Jag drog ut den, startade bilen med startkablar och körde bilen utan problem, men ABS-lampan lyser då! Så mina frågor är följande:

1) Vad är motorn/pumpen som sitter under behållaren där man fyller på bromsolja?

2) ska relät vara varmt när bilen stått hela natten? Det klickar i relät så fort man stoppar in det där det ska sitta.

3) Vad kan hända om jag fortsätter och kör bilen utan detta relä istoppat?

Tacksam för alla svar :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det relät ska inte dra när tändningen är avstängd. Det är inte ovanligt med vattenläckage runt säkringshållaren, lossa plasten vid pedalerna och se om du hittar nåt där.
Användarvisningsbild
av Pickover
Sparkz skrev:Det relät ska inte dra när tändningen är avstängd. Det är inte ovanligt med vattenläckage runt säkringshållaren, lossa plasten vid pedalerna och se om du hittar nåt där.
Tack för ditt snabba svar! Har kollat, men det ser alldeles torrt, fint och orört ut, både vid pedalerna och i och kring säkringslådan.

Som du påpekar så ska inte det relät dra när tändningen är av, men så fort jag stoppar in relät så klickar det i det. Undrar vad det kan orsakas av... :?:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ska ta en titt i kopplingsschemat i morgon...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Relät styrs direkt från tändningslåset så det är bara en kabel att följa.

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]