Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
VolvoB20 skrev:Dubbfritt, har kört med det länge och är toknöjd. Varför sabba vägar och miljö i onödan om man bor i södern. Kör med michelin friktion själv.

Köper man dubbat måste man ju dessutom köpa en uppsätting dubbfritt i alla fall, annars kan man inte svänga över till Tyskland och köpa några öl. :lol:

Sen är det underbart att slippa dubbdånet i kupen halva året. friktion går supertyst.
Ja åker du aldrig norrut under vintern, till Sälen eller mina hemtrakter eller så... Annars lär du ju köpa en uppsättning dubbdäck ändå... ;)

Jag kan säga att det gjorde väldigt ont att stöta ihop med en överambitiös sörlänning med friktionsdäck en hemsk vinterdag på väg hem från en fjällsemester...

Jag har lovat mig själv att aldrig köra med annat än dubb och det kommer jag hålla så länge jag bor i det här landet med dess nuvarande klimat.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Funk
men funkar det tro?Visst,jag kan ju köpa däck för 2-3000:- st men är det billigt så gör det inget.
Enligt dem jag pratat med så skall det tydligen vara ett riktigt bra däck, 1035:- är dessutom billigt för det däcket, det brukar kosta ett par hundralappar till.. Tydligen så har Hankook en aggresiv prissättning för att komma in på på marknaden för vinterdäck, vilken är ganska konservativ. Alla verkar köra med Nordfrost eller Hakka av gammal vana..

/Thomas
av Nusse77
Dubb eller friktion, det beror ju som sagt på var man bor och vilka vägar man kör på. Jag bor på västkusten och kör 80% av mina mil på motorväg, då tycker jag det är bättre med friktionsdäck. Men man ska ju också veta att friktionsdäck inte biter lika bra på is, så då får man ta det lite lugnare, men på snö och slask så biter dom minst lika bra som dubbat. Betydligt bekvämare att åka med också.

I vintras körde jag med Good Year UG7 och är väldigt nöjd med dessa.
Användarvisningsbild
av Loner
Funk skrev:Alla verkar köra med Nordfrost eller Hakka av gammal vana..
/Thomas
Kan ju bero på att dom är gjorda för oss i norden...

/L
Användarvisningsbild
av Funk
Kan ju bero på att dom är gjorda för oss i norden...
Så sant, men tro inte att resten av världens däckstillverkare inte också kan göra bra vinterdäck, och till lägre priser dessutom. Det kan löna sig att bryta gamla vanor...

/Thomas
Användarvisningsbild
av exup
Men ialf så blev det en uppsättning 225/45-17 breda å fina Yokohama Iceguard F700S/Z :D
av Noodles
Funk skrev:
men funkar det tro?Visst,jag kan ju köpa däck för 2-3000:- st men är det billigt så gör det inget.
Enligt dem jag pratat med så skall det tydligen vara ett riktigt bra däck, 1035:- är dessutom billigt för det däcket, det brukar kosta ett par hundralappar till.. Tydligen så har Hankook en aggresiv prissättning för att komma in på på marknaden för vinterdäck, vilken är ganska konservativ. Alla verkar köra med Nordfrost eller Hakka av gammal vana..

/Thomas
Har kanske nåt med testresultaten att göra också?! :wink:
Användarvisningsbild
av Funk
Jag hörde rykten om inte så smickrande resultat men har inte sett något än, har du någon info ?

Å' andra sidan så var det tydligen Tjeckientillverkade (?) Continental i budgetklass som var totalvinnare i nåt test så det är tydligen möjligt att göra billiga och bra däck för vinterbruk även utanför norden

/Thomas
av Noodles
Har för mig både NordFrost och Hakka5 fick bra resultat i nån test nyligen i Aftonbladets bilbilaga?!
Användarvisningsbild
av Funk
Hankook Winter Pike Bra på snö och is, sämre på torr och våt asfalt.
Nokian Hakkapeliitta 5 Utmärkt på snö och is, svagt på torr och våt asfalt.
Gislaved NordFrost 5 Allsidigt däck kan släppa vid hård kurvtagning.
Continental WinterViking 2 Låg ljudnivå, saknar riktigt dåliga egenskaper.
Kort från ViBilägare...och det enda jag sett med Hankook i, kanske någon som har någon pdf från Aftonbladet med alla testade däck i, för det var bara en kortis på hemsidan...

/Thomas

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]