I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Liten varning, jag har kört ca. 200 mil på Beru platinastift. I förrgår började bilen gå lite orent, inte mycket alls, men den ryckte då och då i konstantfart (70-90).
Jag kollade stiften och dom såg inte bra ut, köpte Bosch Platina senare på dagen och skruvade i och det var skillnad som natt och dag. Jag trodde ett tag att jag fått fel värmetal men det var rätt till min bil... Så dom kör vi aldrig på igen..

/Thomas
Användarvisningsbild
av mattes
Qualia skrev:Fundera också trimma min S60 2.5T. Berätta gärna hur det var.. kanske man ska köra på det också..
Jag har dundrat i BSR Steg-1 (dvs PPC) fungerar riktigt bra.
Men eftersom jag har automatlåda så blir bilen trist efter ett antal mil
med fisande i stan...

Å varför kunde inte Volvo ha en sportknapp på lådan, en vinterknapp
(som jag med AWD har noll användning av) finns det däremot).

Så vad som är bra är att då och då återställa programvaran till orginal.
Samt trimma på igen.

Bilen går som ett troll med en nyprogramerad BSR.
av zoran
mattes skrev:
Qualia skrev:Fundera också trimma min S60 2.5T. Berätta gärna hur det var.. kanske man ska köra på det också..
Jag har dundrat i BSR Steg-1 (dvs PPC) fungerar riktigt bra.
Men eftersom jag har automatlåda så blir bilen trist efter ett antal mil
med fisande i stan...

Å varför kunde inte Volvo ha en sportknapp på lådan, en vinterknapp
(som jag med AWD har noll användning av) finns det däremot).

Så vad som är bra är att då och då återställa programvaran till orginal.
Samt trimma på igen.

Bilen går som ett troll med en nyprogramerad BSR.
Hmm, nu blev jag lite orolig. Eftersom jag själv har en V70 2.5T med Geartronic automatlåda, känns det lite surt att spendera 7800:- på något som "blir trist" efter ett tag. Kan du/någon ger förklaring till det här?

Ska man ta och spendera pengarna på glass istället eller vad är det frågan om?
Användarvisningsbild
av mattes
zoran skrev:Hmm, nu blev jag lite orolig. Eftersom jag själv har en V70 2.5T med Geartronic automatlåda, känns det lite surt att spendera 7800:- på något som "blir trist" efter ett tag. Kan du/någon ger förklaring till det här?

Ska man ta och spendera pengarna på glass istället eller vad är det frågan om?
Nänä Glass är inte hälften så kul :-)

Jo det är ju så att lådan "lär" sig hur man kör. Å då jag tillbringar alldeles för mycket tid i kö och annat trist så tror ju lådan att det är så jag kör.

Den upplevs då lite tråkig när jag vill trycka loss lite.

Det har inget med trimmen att göra, en otrimad geartronic blir precis lika tråkig. Men det fiffiga med att trimma om då och då, är att lådan nollställs.

Hade en polare som slängde i BSR i sin V70 D5, bilen känns pigg och rask som en bensinare så visst är det värt stålarna.
Användarvisningsbild
av Dartman
camaro69 skrev:Varför satsar ni inte Era pengar på att byta upp er till en riktig R.

Då får man det mesta som efterfrågas. Effekt, väghållning som heter duga, bromsar m m.

Bättre att få allt på en gång, än att bygga bit för bit på egen hand.

:D
Har letat men jag hittar fortfarande ingen S80R :lol:
Så det blir till att ringa TME eller någon.....
av FREDDAN
Jag undrar om karaktären förändras på en s60 2.5T efter trim.

Om laddet kommet senare som en t5.
Eller om den beter sig annorlunda.

Mvh
Användarvisningsbild
av Funk
Den går ungefär som vanligt vad det gäller bottendrag, men lägger till en rejäl kick lite högre upp i registret. Lite bättre vrid på botten är det nog, men det är högre upp som det verkligen ändras.

/Thomas
av FREDDAN
Ska man våga ge sig på en steg 3 kanske.

Undrar om de e smart o köra bsr när jag kommer ha ferrita framrör.
Vid eventuell problem så kommer dem skylla på att de e ferrita framröret som e problemet säkert.

http://www.garaget.org/?car=19635
av *pettson*
Funk skrev:Liten varning, jag har kört ca. 200 mil på Beru platinastift. I förrgår började bilen gå lite orent, inte mycket alls, men den ryckte då och då i konstantfart (70-90).
Jag kollade stiften och dom såg inte bra ut, köpte Bosch Platina senare på dagen och skruvade i och det var skillnad som natt och dag. Jag trodde ett tag att jag fått fel värmetal men det var rätt till min bil... Så dom kör vi aldrig på igen..

/Thomas
Eftersom det alltid är debatt om olika salusaker och olika firmor så vill jag bara ställa en fråga?..
Vad gör du nu med dom gamla stiften? Dom har gått 200 mil och beter sej illa. Du har 3 års garanti på dessa om du köpt dom i en mekonomenbutik. Kommer du att reklamera dessa och kräva pengarna tillbaka=? Anledningen till att jag frågar är för att som jag inledde det är alltid diskussion om att t.ex biltema säljer skräp och att man inte ska köpa en massa där, däremot mekonomen och andra säljer kvalitetsprodukter. Du har bevisligen inte varit där (biltema) men antagligen på mekonomen eller nåt liknande?.. Så då undrar jag eftersom du inte är nöjd. Vad händer med stiften? Vore liksom kul att höra?
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har en före detta arbetskamrat som jobbar i den lokala Mekonomenbutiken så jag fick helt enkelt byta mot Boschstiften utan något som helst tjafs. Hade inte han jobbat där så hade jag reklamerat på sedvanligt sätt.
Du har bevisligen inte varit där (biltema) men antagligen på mekonomen eller nåt liknande?..
Så du vet att Biltema inte säljer Eyquem till Volvoturbos, vilket är lite trist för dom hade jag gärna provat. :wink:

Jag har inga större problem med Biltema, köper mycket hos dem. Mekonomen upplever jag egentligen som rätt kass, eftersom de ofta inte alls är billiga och oftast har jävligt dålig lagerhållning. Många gånger är dom lika dyra som Volvo. Och det skall väl tilläggas att de få gånger jag behövt reklamera något så har Biltema varit bra på att hantera detta.

/Thomas
Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta bytet […]