Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är rätt många trådar om stora hjul och utseende, men väldigt lite om helheten. Om du ställer dig en bit från en bil som fått betydligt större hjul 3-4" med lägre profil på däcken och tittar på helheten, bl.a. storlek på bromsskivor så harmoniserar det inte. De ser små och ynkliga ut, blir lite av att kraften i bilen saknas utifrån de till synes små skivorna/oken.
Men utseende är ju helt subjektivt, men det skrivs nästan aldrig i trådarna om helhetsbilden av bilens utseende. (gärna större hjul men då utifrån syftet som är/har varit att få plats med större bromskomponenter).
Robbi skrev: ons 05 maj 2021, 21:14 Hur skön är den att köra utan gummi?
Ska jag vara djävulens advokat utifrån en subjektiv bedömning, finns inget svar.
Men ur ett helhetsperspektiv att välja an CC med högre frigång och sedan mycket större hjul med minimalt gummi, tja erfarenhet säger sämre konfort men också tyngre hjul som också påverkar.
eqt skrev: tor 06 maj 2021, 00:16 Ser ut att vara 35-profil, precis som på 20” för S/V90 eller som på 19” för förra generationens S/V60. Inte direkt en chockerande låg däcksida.
Är ju inte bara däcksprofilen som avgör hur bilen blir om du jämförmed andra modeller, sättning av chassiet/fjädring men även ökad hjulvikt påverkar hur den är blir i komfort med större hjul och lägre profil. V90CC har ju fått ganska mycket skriverier om att vara hårdare och känsligare för dålig vägbeläggning, något att tänka på när man gör förändringar - tänk helhet. Men som sagt det är vad man prioriterar som avgör.

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]