- sön 28 okt 2007, 15:51
Då är problemet löst! Din ljusomkopplare är trasig.
Jag har också en 245 -92, och i min instruktionsbok står följande:
Belysningens strömställare.
(Läge till vänster) 0, Startnyckeln i nolläge: All belysning släckt.
Startnyckeln i "körläge": Halvljuset tänt (+parkeringljus fram och bak, nummerskyltbelysning och instrumentbelysning).
Halvljuset tänds alltså automatiskt då startnyckeln vrids till "körläge" och kan inte släckas.
Automatiskt halvljus finns bara i Sverige och Norge.
OBS! Du måste alltid vrida ljusomkopplaren till [höger]läge [symbol för strålkastare] för att kunna tända helljuset.
(Strömställarläge för parkeringsljus, i mitten.) Parkeringsljus fram och bak (+ instrumentbelysning). Parkeringsljuset skall användas bara vid parkering, aldrig under körning.
[Symbol för strålkastare, läge till höger] Startnyckeln i läge noll: All belysning släckt. Startnyckeln i "körläge": Strålkastarna (+ parkeringsljus fram och bak, nummerskyltbelysning) tända.
Strålkastarna skall naturligtvis vara tända då du kör i mörker samt i dålig sikt i dagsljus. Med strömställaren i läge [symbol för strålkastare] släcks alltså all belysning då startnyckeln vrids till läge noll.
Så långt instruktionsboken (som verkligen är läsvärd).
Min egen sammanfattning: Du kan aldrig köra med ljuset släckt. Du kan visserligen enbart köra med parkeringsljus, men det var ju inte att rekommendera, enligt Volvo. Med omkopplaren i vänsterläge kan du använda helljusspaken under ratten som ljustuta. I högerläge växlar du mellan hel och halvljus med samma spak.
Så allt talar för att belysningens strömställare är trasig, (om du inte har en exportbil?)