Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ToLi62
Min av i V70 2001 140 hk fungerar "diffust" .De funkar i typ 15 minuter om det är över 25 grader ute och längre när det är svalare.
Verkstad sa att de testade att schimsa om den men det gick inte för magnetkopplingen var för dålig och ville byta till en begagnad för ca 3300 + jobb och påfylling.
Jag tackade nej.
Nu ser jag en film på youtube om hur de byter och hur det ser ut och blir förbryllad hur de lyckats schimsa på så kort tid och för en total summa av ca 1500 .
Det verkar ju som man måste plocka bort det mesta för att komma åt.

Åsikter ?
av Volvosson
Fick detta shimsat på en V70 99 en gång.

Vanligast var nog att demontera kopplingen för att shimsa.
Men det fanns vissa mekaniker som kunde shimsa på plats.

Ska kopplingen ändå demonteras, är det bättre att byta delen.
av MickeM
Att kalla det "ful-shimsning" är faktiskt rätt bokstavligen.
Praktiskt har det noll och ingen betydelse om man tar isär eller lägger distans på utsidan.
Resultatet blir det samma.

Men det är fult (estetiskt) med shimsen på utsidan. Men det är inte alltid magnetkopplingen släpper så lätt, och istället för att bryta sönder så sätter man utanpå.

Jag har nu "shimsat" ett par stycken utifrån.
Så här har jag gjort:
DSC_0996-1920x1080.JPG
DSC_0996-1920x1080.JPG (111.82 KiB) Visad 854 gånger
av m2c
På gamla V70 är det ett h-e att schimsa på plats. På V70N så går det faktiskt. Har gjort det många gånger, men det är bökigt och trångt. Visst kan man få det gjort för 1500 vitt, den verkstaden ska du vara rädd om för då jobbar de billigt och effektivt.

Dock så fattar jag inte vad de menar med att magneten blivit dålig? Låter konstigt. Testa knacka till på den del som står stilla med en träpinne när den inte vill funka. Tryck inåt mot motorn för att hjälpa den komma igång. Tryck på framkanten (som snurrar nedåt) och akta ögonen så inte pinnen kommer flygande upp ifall den hakar fast i skivan.

Om den hoppar igång då så borde en schimsning hjälpa.

Min gissning är att det är ett jobb de inte vill ha, särskilt för 1500kr. De vill hellre byta halva bilen, då blir det lättare för dem att ge garantier på jobbet, samt att de tjänar betydligt bättre.

Du kan ju lätt kolla om de schimsat eller inte, det är ju bara att mäta spelet med ett bladmått. Över 0.8mm så riskerar du problem med att magneten inte drar när bilen blivit varm. Det låter ju otroligt att de efter att ha konstaterat att schimsning inte skulle hjälpa skulle ha skruvat isär allt igen för att stoppa tillbaka den onödiga schimsen.
av Bempo
På V70N är det inte så svårt att ta bort magnetkopplingen och schimsa, det bara känns så. Med skruvar i rätt längd och lämpliga verktyg (som jag inte hade) så är det bara att skruva och skruva och skruva. Inte svårt bara tråkigt och trångt.

Jag gjorde vad jag borde ha gjort tidigare och let[…]

Trasig ABS givare, men var?

Läs ut felkoden så får du svaret[…]

EDC16C31 185hk D5244T4

Hej. Mitt första inlägg. Jag har alltid […]

Volvo 740 leksaksbil

Volvo 740 polisbil. Skick enligt bilder. Samlarobj[…]