Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har en V70 N, 2001 års modell. Jag har noterat en del ytrost på både bak och framskärmarna. Inte jättemycket rost men det finns på alla skärmarna. Jag skulle vilja be en plåtslagare titta på detta och även se underredets status är. Jag bor i Stockholm. Jag vet att jag har en relativt gammal bil och rostskydd är kanske lite overkill men jag vill göra det jag kan för att hålla den vid liv flera år till.

1) Känner någon till en plåtslagare här i närområdet som de skulle kunna rekommendera för att fixa rosten och lackera på skärmarna?

2) Har någon ett förslag på en rostskyddsverkstad som de kan rekommendera som kan titta på mitt underrede och ev. ta bort/rostskydda?

3) Har du något förslag på hur jag kan göra för att undvika rost undertill? Spola underredet? Hur ofta? Är det någon speciell del av bilen man inte skall spola? Det finns en underredsspolningsmunstycke på min lokala OKQ8 så tänkte börja spola underredet framöver.
legaim skrev:2) Har någon ett förslag på en rostskyddsverkstad som de kan rekommendera som kan titta på mitt underrede och ev. ta bort/rostskydda?
https://www.tectyl.se/verkstader/torval ... kyddshall/
legaim skrev:Har du själv lämnat in din bil där? Eller kanske någon annan du känner?
Nej har tyvärr inte testat själv. Men jag åker förbi där ibland och det är fullt av kunder iaf.
legaim skrev: sön 02 maj 2021, 11:17 3) Har du något förslag på hur jag kan göra för att undvika rost undertill? Spola underredet? H
Lerhögar bör man spola bort men sen skulle jag säga att det är regelbunden inspektion som är viktigast. Minst en gång per år! :-) Där man ser rost finns i princip två saker att göra: antingen kladdar man på fett eller olja/hålrumsvätskemix helst ett par gånger per år (tyvärr så binder det damm) eller så blästrar man, epoxigrundar och lägger på ny underredsmassa. Invändigt i balkar och falsar är det lämpligt att spraya en mix med 50% hålrumsvätska, 50% motorolja.
Feta ytor ger samma effekt som när man häller vatten på en gås :-D
Efter typ 10 år (avser Volvo ;-) ) är det nog hög tid att plocka bort innerskärmar, bakre stötfångare och plasttrösklar för inspektion och bättring av rostskydd..
Jag väntade 20 år, det var alldeles för länge :-/

Ta det lite försiktigt med spolning vintertid, trycker man in vatten i balkar och andra hålrum så kommer det inte att torka upp på flera månader. Gummipropparna i botten av balkarna brukar ha ett slitsat kryss i mitten så spolar man där med högtryck så öppnar de sig och släpper in vattnet. Undvik också att spola mot insidan av styrspindlarna, det går att trycka in vatten i hjullagren.. Förmodligen även i spindel- och styrleder och kanske även bromsok om man anstränger sig ;-)

Jag gjorde vad jag borde ha gjort tidigare och let[…]

Trasig ABS givare, men var?

Läs ut felkoden så får du svaret[…]

EDC16C31 185hk D5244T4

Hej. Mitt första inlägg. Jag har alltid […]

Volvo 740 leksaksbil

Volvo 740 polisbil. Skick enligt bilder. Samlarobj[…]