Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Driver64 skrev:Kan man tvinga tankluckan till låst läge direkt? På tio minuter kan ju någon hinna fram och öppna luckan och slanga bensin...
nej det kan du inte. men det är ändå så himla svårt att suga ur nått, så det är inget bekymmer. Då ska du istället oroadif för om nån borar ett hål i tankan o tömmer allt mycket snabt o lätt...
av denrullar
Väcker upp denna tråd, har en xc70 -04 där luckan är i låst läge.

Har jag fattat saken rätt, att antingen måste jag ta bort inredningen på höger sida för att komma åt elmotorn, eller bryta upp luckan? Om jag bryter upp luckan, är det så att en det senare går att återställa med reservdel från Volvo ( plastbit), tror att jag läst det i någon tråd..?

Tacksam för tips innan jag ger mig på jobbet,

mvh
av Storfot
Om låspiggen går sönder innan någon plåt deformeras törs jag inte svara på. Men varför ska du ens överväga det? Det tar inte många minuter att plocka bort det som behövs på insidan och det måste du ändå göra om du ska laga låset sedan.
av denrullar
Hej "Storfot", och tack för tipset, du har helt rätt!! Kanske tar det lite längre tid i detta fall, då det är en 7 sitsig modell med bälte som går in i sidostycket.

Nu lyckades jag och en kompis knacka på solenoid-delen och samtidigt trycka på öppna-knappen, så att pinnen gick tillbaka och luckan är öppen, utan att ta bort sidostycket!!! En plastplugg i hålet och silvertape runt luckans ögla, löser problemet tillfälligt, och förhindrar låsning tills jag har tid att ta mig an lagning/utbyte av solenoid/mekanism........
denrullar skrev:Hej "Storfot", och tack för tipset, du har helt rätt!! Kanske tar det lite längre tid i detta fall, då det är en 7 sitsig modell med bälte som går in i sidostycket.

Nu lyckades jag och en kompis knacka på solenoid-delen och samtidigt trycka på öppna-knappen, så att pinnen gick tillbaka och luckan är öppen, utan att ta bort sidostycket!!! En plastplugg i hålet och silvertape runt luckans ögla, löser problemet tillfälligt, och förhindrar låsning tills jag har tid att ta mig an lagning/utbyte av solenoid/mekanism........
Jag tror man kommer åt att stoppa in handen genom bakre luckan (första förband) och dra ur kontakten till låset.
Volvo 740 leksaksbil

Volvo 740 polisbil. Skick enligt bilder. Samlarobj[…]

Luktar avgaser i kupen

Felet är hittat, den läkte vid DPF inf&a[…]

Jag har märkt att förbrukningen vid ladd[…]

Du vågar! :-)