Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En gång för typ 15 år sedan fick jag kapa sönder en bromsskiva för att få bort den. Men jag tror inte ens att jag ägde en minislägga på den tiden. Tricket med skruvarna ska jag prova någon gång.
Det som jag kommer på är att framskivorna sittar fast med en Torx 50 och det är kanske inte så vanligt att man har hemma. Jag köpte en härdad variant så det gick att slå lös med mutterknack men dom ska inte dras hårt alls vid montering.
Normalt sett brukar det inte vara några större problem. Några bestämda slag från insidan med en plastklubba brukar göra susen.

Har svårt att se att hjullagren skulle ta stryk av det, krafterna när du tar en kurva i lite hastighet är också rätt stora. Däremot kan det vara dags att byta hjullager på din bil när som helst om den gått 13000 mil oavsett om du slår loss bromsskivorna eller inte.

Nu har jag förstås tillgång till lite mer verktyg än vad en hemmapulare normalt har, men jag kan bara minnas några enstaka gånger då det varit några nämnvärda problem att få bort bromsskivor, och då jag jag bytt ganska många, så jag tycker inte du behöver oroa dig. Skulle det ändå krångla är det bara att montera tillbaka ok och klossar och låta verkstan fixa det.

Nån gång har jag fått använda en avdragare men enda gången jag behövt ta till vinkelslip så gällde det en bromstrumma på ett 70-talssläp som stått stilla i många år där backarna hade rostat fast i trumman.

Kör på! Du behövet troligen en 7mm insex till oken och en t50 torx till bromsskivan
HakanF skrev: fre 30 apr 2021, 19:35 Om bromsskivorna inte lossnar efter några lätta slag med en gummiklubba så gör du som i videon under.
Istället för att slå med slägga och göra mer skada på bilen.

Så gjorde jag. Sen var jag tvungen att schimsa okhållaren för stt örat böjde sig. Mina skivor lossade men gick inte att trä loss pga all rost inne i skivans centrum. Fick använda en lång huggmejsel och knacka bort rosten i centrumet innnan de gick över navet. Dääet är nog bättre att spräcka skivan.
pv-johnson skrev: Så gjorde jag. Sen var jag tvungen att schimsa okhållaren för stt örat böjde sig. Mina skivor lossade men gick inte att trä loss pga all rost inne i skivans centrum. Fick använda en lång huggmejsel och knacka bort rosten i centrumet innnan de gick över navet. Dääet är nog bättre att spräcka skivan.
Naturligtvis så kan du inte bara skruva tills skivan smäller loss om den sitter riktigt fast då skruvar man med lite förstånd sedan släpper snurrar halvt varv och håller på så.
Min Volvo är enda bilen jag behövt ta omtag på. Sedan lägger man i mellan och pressar förbi rosten med bultarna.
Vida 2014D

Sök på forumet så hittar du.

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i v[…]

Fönsterhiss ur funktion

Inte osannolikt att det är kabelbrott mellan […]

..Lade du vaselin bara på själva kont[…]