Dykaren skrev:ALLA som påstår att man inte ska byta olja i en automatlåda som dom gör på många av Volvoverkstäderna måste ju ha blivit hjärntvättade!
När jag köpte min V70 så var jag lite sugen på automat iom att jag kört jänkare i ett antal år så var man ju van med automat. Frågade då runnt när jag var och kollade på bilar och var intresserad av en del bilar hos handlare om just oljebyte och det skulle inte göras enligt dom. Detta gjordes bara på taxibilar osv samt om man drog tunga släp ofta.
Ja jo, det är ju den policy de har / har haft & jag antar att det är lite känsligt för dem att göra en kovändning & erkänna att det minsann behövs.
Jag kan väl bara säga så här, jag bytte automatlådeolja (den var faktiskt bytt för x antal månader sedan innan jag bytte men förmodligen så hade den som bytt hällt i den billigaste oljan han kunde få tag på) så, jag köpte amerikansk olja OCH åkte sedan in till Bilia/Volvo & fick adaptionen & nivån nollställda. Innan så hade jag problem med att lådan typ slängde i växlarna i låga hastigheter....det lät & kändes helt enkelt inte bra.... iom att jag visste om att min låda var bytt (gått 500 mil då den sattes in i min bil & jag hade kört högst 500 mil dvs totalt 1000 mil) så kunde det ju knappast vara lådan i sig det var fel på..... mycket riktigt, efter byte av oljan & att programvaran fixades så går lådan som en dröm!
Om det är värt att byta olja & rigga till programvaran? Absolut!