Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Min far har hamnat i bryderier om sin Volvo 440 2.0 från 1994 och hittar inte något svar på denna fråga varken på någon lokal verkstad eller Volvo i Göteborg. Det gäller styrboxen till ABS-bromsarna som kärvar. Förmodligen måste den bytas. En ny kostar ca 8000 kr plus arbete och det är ju nästan vad bilen är värd men det finns många begagnade ute för försäljning hos skrotupplag för ca 1000-lappen. Grejen är bara den att hans styrbox slutar på en 2:a - den har nr 466072 och de begagnade han hittat slutar på en 1:a - 466071.

Tydligen är det så att hans styrbox styr anti spin också, vilket jag finner jävligt konstigt, för inte fan har han väl anti spin-system på sin 440 från -94? I så fall har det aldrig funkat för bilen har alltid spunnit som satan om du gasar på vintern utan någon tillstymmelse till anti spin.

Min fråga blir då följande: Tror ni man kan använda den styrboxen med nr 466071 till denna bil som tydligen har en med nr 466072 som original? Är det verkligen så att man måste skrota bilen pga ett sånt här "skitfel"? :shock:

Tack för svar!

/Stefan
Användarvisningsbild
av Andreotti
jag skulle nog ha köpt den som slutade på en 1:a...han kanske kan lämna tillbaka den ifall det inte funkar.annars kanske han kan sälja den vidare själv i värsta fall.det är ju i allafall värt att testa :)
av noggemannen
är det besiktningen ni tänker på? isåfall bryggkoppla lamda lampan och abs lampan så tänd och släcks dom samtidigt, då har jag gjort för min styrbox är också paj, orka fixa på sån billig skitbil ;)
av Brosken
noggemannen:

Tack. Fan, det är nog det mest konstruktiva jag hört hittills. Yep, det är besiktningen som strular. De vill inte godkänna bilen fastän bromsverkan är klart godkänd pga att bilen är typad med ABS. Går inte att omregga heller tydligen enligt alla han frågat. Det blir att brygga och se om besiktningsmännen har en bra dag då. ;)
Användarvisningsbild
av vetten
Hej :) Jo Volvo hade faktiskt nåt som kallades antispinn redan då på 400-serien men vilka nummer det är på boxarna det kan jag inte men det jag vet är att den där sk. antispinngrejen som fanns var sammankopplad med just ABS-n för det som skulle hända men som sällan hände det var att det drivhjul som spann skulle bromsas men utan övrig motorstyrning så funkade det inte alls egentligen, men dom lärde väl nåt nytt där kan man tro. Men i ditt fall så kan du utan vidare ersätta den styrbox du har med en som slutar på 1 :lol: och det kommer att funka om det nu är den det är fel på och det eftersom det ENBART är bromsar på drivhjulen som ska påverkas vid spinn så även utan den funktionen så blir det som med vanlig ABS :wink: Svårare är det faktiskt inte, men det kan hända att du måste göra bilen strömlös några timmar för att nollställa felkoder och boxarna men sen ska det funka :lol: Hoppas att du blev lite klokare nu och orkar gå vidare i mekandet och Lycka Till :lol:
av noggemannen
Brosken skrev:noggemannen:

Tack. Fan, det är nog det mest konstruktiva jag hört hittills. Yep, det är besiktningen som strular. De vill inte godkänna bilen fastän bromsverkan är klart godkänd pga att bilen är typad med ABS. Går inte att omregga heller tydligen enligt alla han frågat. Det blir att brygga och se om besiktningsmännen har en bra dag då. ;)
kom ihåg att inte kortsluta kortet, utan du måste sätta en tejpbit på ena polen på kretskortet, om du förstår vad jag menar?
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]