Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag bytte nyligen vänster inre styrled på min V70 på verkstad med kvitto och allt.
Bilen kändes dock inte bra i styrningen efter det. Ratten stod lite snett när bilen gick rakt, och det kändes även glappigt i styrningen. Åkte tillbaka till verkstan som konstaterade att ratten inte stog rakt, och de skulle göra en ny framvagnsinställning. När jag får tillbaka bilen så står nu ratten rakt, men den är fortfarande glappig i styrningen.
Jag testade nu att hissa upp vänster framhjul och känna på styrleden samtidigt som min kompis rör ratten fram och tillbaka. Jag känner et tydligt och distinkt glapp när han växlar mellan att snurra ratten åt vänster / höger.
Testar jag samma sak på högersidan känner jag aningen glapp, men mycket mindre.
Jag ser också att styrleden inte ser ut att vara bytt! Den ser gammal, skitig och rostig ut, trots att det bara är några veckor sen den skulle har bytts. När jag påtalar detta för verkstan säger killen "men hur kan du se den inre styrleden, den sitter ju under damasken".. Men de inre styreleder jag har kollat upp som ska passa denna bilen är konstruerade så att de inte är seprerarbar från själva staget, d.v.s. en stor del av den inre styrleden syns utanför damasken. T.ex.
https://catalog.meca.se/ProductSheet.as ... e_ID=69895
Han påstår att den inre styrleden bara är själva kulleden, och att staget är en separat del.. Vad säger ni utifrån bilden nedan?
Bilagor
20210428_135058_resized.jpg
20210428_135058_resized.jpg (200.59 KiB) Visad 1375 gånger
Stämmer, hela stången du ser på bilden är i ett stycke med den inre styrleden, sen gängas yttre styleden på stången. Hoppas de inte har förstört hela kuggstången som den inre leden är monterad i, dom kan sitta jävligt hårt, min fick jag värma ordentligt innan den släppte med bra hävarm.
Några tips på vad jag bör göra? Om jag börjar meka själv eller anlitar någon utan kvitto blir det ju omöjligt att i efterhand bevisa om den ursprungliga verkstaden förstört något. Ska jag gå till en annan verkstad och be dom undersöka, och sedan försöka åtminstone kräva tillbaka pengarna från den första verkstan med ett utlåtande från verkstad nr 2?
Men om den första verkstan nu verkligen sabbat något, hur ska jag bevisa detta och få upprättelse?

Jag tycker bara att det är riktigt skumt att en lokal verkstad, som jag inte hittar några varningar om när jag söker på, skulle blåsa en ny kund på en sådan skitsak som en styrled. Framförallt när det är lätt att konstatera att den inte är bytt. Av denna anledning är jag rädd att de kanske försökt få loss den inre styrleden och i samband med detta sabbat något annat, och så har de bara satt ihop det som det var och hoppas på att jag inte ska märka något..
johnnype skrev:Bilden kommer från VIDA och varken delarna på 4 eller 7 ser ju nya ut på din bild... så man måste nog anta att det inte är bytt?
Exakt så tolkar jag det också.. Jag har bara så svårt att fatta att han ljuger mig så rakt upp i ansiktet trots att han nu borde förstått att jag kommer gå till botten med detta. Killen verkar helt reko i övrigt.. under tiden jag var där kom det flera lokala kunder in som han verkade känna sedan tidigare osv och det verkar hyffsat trevligt på verkstan.. inga taskiga vibbar alls,,
Nej.. jag har varit jättetydlig med att det var inre främre styrled, och det är även det som står på kvittot.
Hade det varit spindelleden dom bytt kan han ju inte heller påstå att jag inte kan se den p.g.a. att den sitter under ett dammskydd..

Det skumma dock är att besiktningen släckte 2:an på styrleden efter första verkstadsbesöket. P.g.a. detta så kollade jag inte upp detta närmare för än nu.
Min polare berättade att de kan ha gjort en fuling, man kan tydligen knacka till leden så att den blir tajtare och tillfälligt slutar glappa.. vet inte om det kan ha varit detta dom har gjort?

Första gången jag lämnade verkstan hände nåt lite konstigt också. Jag stod vid en fyrvägskorsning och gasade till rätt hårt med nästan fullt rattutslag åt vänster, och den small till lite.
Inget extremt, men det lätt som att nåt släppte.. jag fattar fortfarande inte vad det var.. så alla tips uppskattas.
Johnype tack för dina tips ovs..
Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]

Vida 2014D

ladda ner och bränn en dvd,

Vida 2014D

Sök på forumet så hittar du.

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i v[…]