Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hayvosh
Ska ta och skaka liv i min gamla tråd som jag faktiskt hade glömt bort att jag hade här.
En uppdatering är väl att problemet kvarstår, och har haft in bilen hos Volvo två gånger, varpå dom inte hittar något fel.
Däremot så fick dom uppleva problemen, men kunde som sagt inte hitta orsaken.

Och sedan jag skapade denna tråden så är det lite saker som är bytta under tiden, men som inte verkar råda bot på problemet.

Bilen startar enligt videon om det är kallare än +15 grader.

Men bara om bilen stått ett par timmar. Har jag startat bilen och kört en stund så funkar det hur bra som helst att starta den sen om den inte står för länge (3-4h), då blir det samma igen.
Det som jag kunde konstatera som gjorde lite skillnad var även att då jag besiktigade bilen i slutet av 2020 så anmärkte dom på att det fuktade lite diesel vid dieselfilterhållaren (som är i plast), och den lilla avtappningsventilen för att tömma vatten inte höll tätt.
Så jag fick tag i ett nytt lock som var tätt och då vart problemen mindre, MEN inte helt löst.

Är det någon som vet om luft i bränslesystemet kan ge dessa fenomen?
Samt, om det kan sitta någon backventil i bränslepumpen i tanken eller något som kan göra att bränsle rinner fel håll och skapar luftfickor eller något?

Börjar bli en liten lista med saker jag bytt i försök att lösa problemet, så dessa saker har jag bytt :

Batteri
Generator
Glödstift (2 gånger)
Vattentempgivare
Bränsletempgivare
Bränsletrycksreglerventilerna (Både hög och lågtryck)
Glödstiftsrelä
Avgastempgivare
Lambdasond
Luftmassemätaren
Tryckgivare inlopp
Tryckgivare intercooler
Kabelhärva till spridarna
Startmotor
Bränslefilter
Bränslefilterhållare
Spridare (begagnade från Bildelsbasen, och programmerade hos Volvo)

Sen är spridarna testade på företag och fick papper på att dom var OK. Det märkliga är att om jag sliter ur vattentempgivaren och startar så funkar det galant, den glöder lite längre bara. Därför jag trodde den var trasig och bytte, men samma bekymmer ändå.

Sen kör jag dieselvärmaren 15min ungefär så funkar den också galant efteråt?

Kompen är kollad och var OK på alla 5 cylindrar runt 23kg/cylinder

Har röktestat efter läckor på insugssidan

Börjar bli lite desperat.. råkar ni ha något tips? :-)
Bilen har inte heller några felkoder, har Volvo Vida2014D.

Det är en Volvo XC70 2010 med D5244T10 motorn. (D5)
Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]

Vida 2014D

ladda ner och bränn en dvd,

Vida 2014D

Sök på forumet så hittar du.

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i v[…]