Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S60Jesper
Hej. Jag tyckte min bil gick väldigt tungt och är väldigt slö så felkodsläste den och fick ut felkoderna ECM 644A och ECM 643A.
Någon som har en aning vad som är problemet eller vad det kan vara? Står kamremmen fel?
Det gäller en S60 2.5T 2004.
av Adam0148
Hej, jag har samma fel jag med, enda symptom dock är att det är trögstartad ibland, och då sätter den felkoden 643A, har provat lånat en annan lmm, gjort rent gasspjället, kollat kamremmen. Allt stämmer, vinkeln på avgaskammen är också 0° på tomgången. Men om jag raderar felkoder medans han går på tomgång börjar den gå lite halvtaskigt några sekunder. Ärvärdet på avgaskammen står då på 15-17°, är det någon givare som kan påverka vvt enheten som kanske lurar det att ställa kammen felaktigt???

Bilen i fråga är en v70n 2,4t b5244t3 har precis utfört ett motorbyte på den. Samma motorkod, dock från en s60 2001. Uppgraderat till 16t och ladda 1 Bar, går bra som fan när man kör. Endast lite trög att hoppa igång ibland. Får köra på starten kanske 4-5 sekunder istället för 1-2 sek som när den startar normalt

Har nu kommit fram till att det endast inträffar vid varmstart
av Dextre
Byt omställningsventil för kamaxelposition. Ta en på Bildelsbasen som motsvarar ert artikelnummer. Byt också dess packning. Inte dyrt. Värt en chansning. Det finns även nya att köpa på Skruvat. Sök på VVT-ventil.
Har testat 2 olika, blev ingen skillnad. Ena var nya versionen med annat kontaktstycke och den andra var gamla versionen. Jag börjar tro att det är grundinställningen på vvt drevet som är fel, ska göra en ”ominstallation” av vvt drevet idag
Blev ingen skillnad av att försöka ställa om drevet, istället för att peaka på 13° precis när man startar så hamna den på ca 20°. 13° är det närmsta jag kan komma sedan är stjusteringen slut. Testade byta vevaxelgivaren då jag fick ett enstaka utslag på den, hjälpte inte det heller. Vet inte vad jag ska leta efter längre
Adam0148 skrev:Blev ingen skillnad av att försöka ställa om drevet, istället för att peaka på 13° precis när man startar så hamna den på ca 20°. 13° är det närmsta jag kan komma sedan är stjusteringen slut. Testade byta vevaxelgivaren då jag fick ett enstaka utslag på den, hjälpte inte det heller. Vet inte vad jag ska leta efter längre
Har du använt tolkar och kollat att kamaxlar och VVT är korrekt nollade mot vevaxeln? VVT ska vridas i ena ändläget när kamremmen läggs på etc. Lite olika procedur beroende på motornummer.
Jag har gjort det både med och utan tolkar, ingen skillnad. Har följt vida då jag har en kopia på datorn. Har dock läst där att ifall det är 1999-2001 så ska vvt drevet vridas motsols när man trär på remmen, efter 2002 skulle drevet vridas medsols.
Jag har stoppat en 2001 b5244t3 från en s60 i en v70n från 2002. Vågar jag testa vrida vvt drevet Max motsols när jag trär på remmen eller blir det helt fel då? Låter jag bilen stå 20 sekunder mellan starterna ser jag på ärvärdet att kammen står 30° före vevaxeln. Men bara man nuddar gasen ställer den ner kammen till ca 8° före
Känns som läge att ta fram serienumret på motorerna och kolla vad det står gällande exakt hur kamremsmonteringen ska göras i ditt fall. Kanske är det olika VVT-artiklar på motorerna?

Har du kollat hur adaptionerna står i VIDA? Har för mig att alla ska ligga inom +/- 7 grader när allt är som det ska.
Användarvisningsbild
av vibbe
Hej hej..
Hade 644a felkod på min S60 2,5T -04 och det var inga större fel på den förutom att den var inte lika rapp och rask som tidigare..
Kollade upp kamremmen och det visade sig att den låg 1 kugg fel..
Rättade försiktigt till detta och nu går den som en skållad råtta igen..
Hej, nu har jag löst problemet!

Eftersom jag såg att det endast vad vid start som kamaxeln felade så antog jag att systemet fungerade som det skulle då motorn justerade till kammen när den väl gick.

När jag vred på den yttre ställdrevet på vvt drevet kunde jag få den som närmast 17° före, så jag gjorde en fuling och testade att lägga kamremmen med flit en kugg fel på avgassidan, då hamnade värdet på -10° istället, justerade sedan till det sista med den yttre ställdrevet. Nu ligger den på ca -1° vid start. Inom toleransområde och sätter inga felkoder.

Troligtvis en stressad mekaniker som bytte vvt drevet och slarvade lite med nollningen mot vevaxeln
Trasig ABS givare, men var?

Hej, Jag misstänker att jag har en trasig ABS[…]

Volvo 740 leksaksbil

Volvo 740 polisbil. Skick enligt bilder. Samlarobj[…]

Luktar avgaser i kupen

Felet är hittat, den läkte vid DPF inf&a[…]

Jag har märkt att förbrukningen vid ladd[…]