Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Glidan
Jag har upptäckt att många muttrar/skruvar dras i vinklar jag har inte sett ngn sådan gradskiva ännu,kopplas dom till existerande verktyg.Ännu en fråga byter ni alla skruvar mot nya.Jag såg i ngn bok att allt som dras i moment skall bytas.
av Glidan
Ja den var ju billig,Jag skall titta på den nästa gång på biltema, men jag behöver nog en 3/4" också.
av Addekarlsson
Enda bultar jag brukar byta när jag skruvar bil, det är slitna bultar (rostiga, gängpaj och liknande) samt sträckbultar när jag varit lös med en topp.
Sträckbultar känns enklast igen på att dom har en "midja" på den ogängade delen.
Visst, man kan mäta längden på dom, och i många fall återanvända dom. Men näe, jag byter dom ändå. Känns säkrast så. För det är i den "midjan" bulten tar stryk.

Sen finns det i dagens läge väldigt många momentnycklar som har inbyggd gradskiva för vinkeldragning. Teng Tools har det bland annat. Då slår man två flugor i smällen. :D

Mvh/ Adde
av Glidan
Jag läste det i Haynes nä dom överdriver nog ibland,jag tror inte att så många verkstäder byter alla bultar.Men jag ville bara kolla med verkligheten.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Hjulbultar ska momentdras och de byter man ju inte varje gång. :lol:
av Glidan
Mycket riktigt.det finns nog överdrifter i boken.Dom har nog tänkt på topplocksbultar o liknande.

Om du inte har felkoder och när är ä[…]

Mjo, förståeligt.. inte så kul oc[…]

Volvo xc 60 R design 2010

Jag undrar hur ni har monterat ledramp på […]

Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]