Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Inte så ofta man ser en XC90 som A-traktor (EPA-traktor)...
Men jag såg en igår. Nog bekvämt att åka i för föraren och ev. passagerare.
/Bo
Bilagor
XC90_A-traktor_210424.JPG
XC90_A-traktor_210424.JPG (336.04 KiB) Visad 2703 gånger
Användarvisningsbild
av bem
Inte ofta i mina hemtrakter man ser såpass dyra bilar ombyggda till A-traktor. Jämfört med de förr vanliga ombyggda Volvo PV är det väl som en princessan på ärten grej att glida runt med en XC90 med stum fjädring. Stolarna i Volvo är ju så bra så det gör nog mycket för åkkomforten i en XC90 A-traktor.
/Bo
Användarvisningsbild
av Derank
Idag går ju det mesta att regga som A-traktor, finns ju alla möjliga Suvar som är reggade som det numera.

Och div flådiga bilar, har tom set en Cayenne uppöver här.
Användarvisningsbild
av Cotag
bem skrev: sön 25 apr 2021, 18:50 Jämfört med de förr vanliga ombyggda Volvo PV är det väl som en princessan på ärten grej att glida runt med en XC90 med stum fjädring.
/Bo
Det där med stum fjädring togs nog bort från reglerna 1975 när möjlighet att nyregistrera EPA-traktor upphörde.
På A-traktorer behövs inte stum axel.
Användarvisningsbild
av bem
Cotag skrev: sön 25 apr 2021, 20:38
bem skrev: sön 25 apr 2021, 18:50 Jämfört med de förr vanliga ombyggda Volvo PV är det väl som en princessan på ärten grej att glida runt med en XC90 med stum fjädring.
/Bo
Det där med stum fjädring togs nog bort från reglerna 1975 när möjlighet att nyregistrera EPA-traktor upphörde.
På A-traktorer behövs inte stum axel.
Aha, här har du en som inte hängt med för fem öre i A-traktor (EPA-traktor) utvecklingen. 😀
/Bo
Användarvisningsbild
av Cotag
Det kom ju också uppdaterade regler för A-traktorbygge häromåret.
Förut var man i princip tvungen att bygga in en extra växellåda och köra på motorns maxvarv i 30 km/h.
I nya reglerna behövs inte det utan man "stryper" bara varvtalet elektroniskt med omprogrammering av motorns styrbox. Sen är det lite regler kring att begränsa passagerarmöjligheterna och viktfördelning på axlarna mm innan man kan registrera.
Bilarna blir ju därför också relativt orörda och återställbara.

Vet inte hur olycksstatistiken ser ut för dessa fordon nuförtiden, men en höjning till 50 eller 60 tycker jag spontant vore rimligt.
av race02
Hej.Har själv byggt om en xc90-06 till a-traktor,reg för tre veckor sedan.Viktfördelning inget problem vid 4-hjulsdrift.Automatlåda behöver inte ha någon spärr. Varvtalsregulatorer finns att köpa. Nu bygger jag A-traktor av en xc70 OR.4 WD och automat=lätt.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Här är snart h-reg a-traktor vanligare än personbil.
Men jag håller med, 50 är inte bara rimlig höjning, utan mycket säkrare än 30 som är alldeles för långsamt. Hela grejen med epa/a-traktor är att låta landsbygdsungarna ta sig fram själva, och då blir det på landsväg och riksväg, där trivs då ingen i 30.
Alternativet till höjning av hastighet är lagkrav på saftblandare eller varningsramp, och det vill nog ingen ha

Jag kommer att köra min etanol drivna 745-a t[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Viktigast för däcken är Toe-in. Cam[…]

Automatlådan fast i "P"

Hallå! Jag har en C30 533 2.0 D 136 hk Diese[…]

Apersson850, du som vet det mesta, har du tips p&a[…]