Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
lillnisse, efter några minuters sökande hittade jag detta:

"170 hk-bilen är klart snabbare när man trampar gasen i botten och motorn får varva ut ordentligt på växlarna. Som bekant är det inte ofta omständigheterna medger ett sådant körsätt. Ofta är faktiskt 140 hk-versionen lättare att köra och "alltid redo" även utan nedväxling."
(Teknikens Värld)

"Den omsorgsfullt uppbyggda karossen väger drygt 1 600 kg. Tungt. Det gör bilen trögflyttad med den lilla 140-motorn. Samtidigt har maskinen en bra bottenstyrka och en mycket mjuk gångkultur. Bilen är mer än tillräckligt snabb, faktum är att det är få bilar som det är lättare att bli fartblind i. För den som inte vill betala för ett rivigt temprament är detta det bästa valet av de två ”billiga” V70-modellerna."
"Den som vill ta sig från A till B gör det lika säkert, komfortabelt och snabbt i 140-modellen."
(Teknikens Värld)

"Båda motorerna går mjukt och 140 hästarsversionen räcker gott för de flesta."
"140-hästarna är smidigare, 170-hästarna roligare på högvarv."
(Auto Motor & Sport)

Med andra ord, vid normal bilkörning är 140-hästaren smidigare och duger gott. Om du ligger över 4500 märks skillnaden, annars inte.

Är man prestandaintresserad bör man köpa en turbo (2.4T/2.5T), då är det dessutom mer motiverat att lägga pengar på att chippa bilen.
Användarvisningsbild
av Rillee
Hur kan 140 vara "alltid redo" även utan ned växling" och inte 170 hästar. På de kurvor som jag har sett så är de lika, 170 är till och med lite starkare på samma varvtal
av Motörhead
Är det inte en annan utväxling på lådan i en 140hk? Det är väl det som gör att den rekomenderas om man ofta drar släpvagn. Har jag hört :D
Användarvisningsbild
av Falk
Motörhead skrev:Är det inte en annan utväxling på lådan i en 140hk? Det är väl det som gör att den rekomenderas om man ofta drar släpvagn. Har jag hört :D
Manuella 170 har en "tätare" låda och "kortare" slutväxel än 140. Automaterna har samma utväxling, 140 och 170.
av Lyngmo
allså 140 hästarn är ju strypt.. så det ska bli skillnad. jag ska lämna in min 140 hk på bsr så får vi se hur det blir. men skillnad blir det vid omkörningar . + bilen kommer ner i bensinförbrukning.
av bossehbg
2.4
(2001-2007) 140 220@3300 2435 B5244 S2 Rak femcylindrig bensinmotor
2.4
(2001-2003) 170 230@4500 2435 B5244 S Rak femcylindrig bensinmotor
hästkrafter kan enkelt förklaras med hur snabb en motor är.
vridmoment med hur stark en motor är.
tex. en formel 1 bils motor 700-800 hästkrafter men bara 100-110 kn i vridmoment.
en tändkulemotor kan ha 25 hästkrafter men 1000kn i vridmoment.
vill man ha en snabb bil mycket hästar o lite vridmoment.
vill man ha en stark bil mycket vridmoment vid så lågt varv som möjligt.
av Aussiejj
Jag har en V70-06 aut som jag har BSR-trim. Jag tycker det var värt pengarna absolut.
Fördelen med BSR är att jag själv kan välja trim alt orginal detta säkerställer trimmet om Volvo gör en uppdatering av motorstyrningen vid service. Jag laddar alltid ner trimmet efter varje service. Om jag får tro BSR-fakta så har jag från 2500-6000rpm troligen redan från 2000rpm minst 10% mer vridmoment vilket jag värdesätter mer än effekt som nämns i flera svar. Vidare ser man att runt 4000rpm kommer en ökad (differans) effekt mot orginal - "extra"knuff. Min upplevelse är en mer dragvillig motor från ca 2000rpm med extra "skjuts" vid ca 4000rpm. Detta är absolut inget mot en turbo men för en sugmotor är jag mycket nöjd. När det gäller bränsleförbrukningen är min erfarenhet en 8-10% besparing. Som ex. långkörning Sthl-Gbg 45-50mil med ekonomi körning ej "snål" snitt fart 97km enligt färd datorn ett snitt 0.65l/mil beräknat efter tankning. Har inte haft några problem med trimmet. Min erfarenhet är bara positiv.
Användarvisningsbild
av Mabuse
bossehbg skrev:100-110 kn i vridmoment.
kn är inget vridmoment. (vad är det för enhet över huvudtaget?)
Vridmoment mäts i Newtonmeter, Nm.
Användarvisningsbild
av Mabuse
bossehbg skrev:ursäkta för felet men det var väl inte det som var poängen eller hur
100-110 Nm i en F1-motor kan vid första ögonkastet intuitivt kännas väldigt lågt, men med tanke på att vridmomentet i en motor bestäms först och främst av cylindervolymen och fyllnadsgraden, och att fyllnadsgraden (pga det höga varvtalet) på en F1-motor är väldigt liten, så är siffrorna inte så konstiga.

Oavsett om det är poängen eller inte, varför inte ens försöka göra rätt?

Jag jobbar inte med bilar utan andra maskiner. Me[…]

Keyless/Nyckeldosa

Bra början är att köra med Varta ba[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]