Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Kanske kopplingen som inte frikopplar helt? Går det lättare om du anpassar motorvarvtalet så det är exakt rätt innan du trycker i växeln?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
En M90 alltså.
Dom har svaga 3or, och det räcker med att missa 3an en gång så har man troligen allvarligt skadat den för resten av sitt rätt korta liv.
Dom flesta brukar köra på utan 3an, men en M90 till rödblockare kostar inte så mycket.

Ska du köra vidare med nuvarande låda är det nog en bra idé att skippa 3an... Kör på 2an och 4an istället.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ett annat alternativ är så klart att plocka isär hela lådan och svetsa 3an men.......................... Det är ju minst sagt en hel del jobb som inte ens jag känner att jag skulle vilja ge mig på :-D

Jo, 3an på speciellt dom tidiga M90's (typ, 95-97) är pinsamt känsliga. Volvo släppte en förstärkt modell någonstans under -97 om jag minns rätt. Men den är inte så himla mycket bättre - om än bättre. Fullt duglig för orginalbilar och en förare som vet om problemet och är extra försiktig med 3an dock.

Den är lite lustigt den där M90in... Den har mer eller mindre samma innehåll som M56(850 och nyare framkraffsare), minus differentalen då, men är såååå mycket svagare än M56an :bored:
av wallentin
Är det synkringen som håller på och ge upp eller varför är den Så trög att få i? Är synkringen så får jsg dubbel trampa med kopplingen sen.

Mecka ur instrumenteringen och mailade några[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]