Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GoaGubben
Erik Å skrev: tis 20 apr 2021, 00:16 Berätta vad du kommer fram till. Verkstäderna (inklusive Volvo) är helt oförstående till mitt problem. Shimsa kopplingen säger alla men det har jag ju redan gjort! :oops:
Enda ledtråden är en (riktig) AC-firma som föreslår byte av expansionsventil plus torkfilter. Misstänker att de är på rätt spår med de vill ha flera tusenlappar för jobbet. :-/
Räkna med att påfyllning kostar ca tusenlappen; verkstan kopplar in sin AC-fyllningsmaskin som automatiskt tömmer, läcktestar och återfyller
Jag har för övrigt en V70 mk 1, -00
Japp, jag meddelar vad AC-firman kommer fram till. Ska lämna in den imorgon för felsökning. En eller ett par tusen för att laga är ok för mig men drar det iväg uppåt 5-10 tusen eller mer får jag nog fundera om jag får klara mig utan AC, iaf tills jag haft bilen lite längre och vet att den inte har några andra fel som är dyra att laga också.
Användarvisningsbild
av GoaGubben
Erik Å skrev: tis 20 apr 2021, 00:16 Berätta vad du kommer fram till. Verkstäderna (inklusive Volvo) är helt oförstående till mitt problem. Shimsa kopplingen säger alla men det har jag ju redan gjort! :oops:
Enda ledtråden är en (riktig) AC-firma som föreslår byte av expansionsventil plus torkfilter. Misstänker att de är på rätt spår med de vill ha flera tusenlappar för jobbet. :-/
Räkna med att påfyllning kostar ca tusenlappen; verkstan kopplar in sin AC-fyllningsmaskin som automatiskt tömmer, läcktestar och återfyller
Jag har för övrigt en V70 mk 1, -00
Jag hade inne bilen en AC-firma idag och de gjorde följande jobb:
  • Demontering av AC-kompressor, omschimsning, byte av O-ringar
  • Påfyllt olja till kompressor
  • Byte av lager till navet
  • Byte av torkfilter
  • Provtryckning (med spårämne), fyllning R134A
De tog fastpris 4500 kr för jobbet vilket inte inkluderade bytet av lagret egentligen men de bytte det ändå till samma pris. Det är ett års garanti på jobbet sa dom. Helt ok pris om ACn kommer att hålla. Jobbet tog nog ändå rätt lång tid för dem. Det var inte helt slut på köldmedium men inte mycket kvar.

Tyvärr slog vinterkylan till idag så har inte kunnat testa ACn så mycket men det kom rejält kall luft ur utblåsen iaf när jag testade. Klickljudet från relä eller vad det nu var (magnetkopplingen?) har slutat klicka med korta intervall också.

Enligt AC-firman är kylarfläkten trasig och de rådde mig att ha ACn avslagen tills jag bytt den. Den ska slå på en minut efter att ACn slagits på sa de och det gör den inte. Jag får väl felsöka om det verkligen är fläkten och inte nån kabel eller säkring som gått sönder innan jag köper en ny/begagnad fläkt.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Intressant! :-)
Vilken AC-firma var detta? Låter som du fick rätt mycket för pengarna..
Ska kolla min kylfläkt. Har inte hört den på väldigt länge (kanske pga vinter :-D )
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är sällan fel på fläkten, även om det händer... Mer vanligt att reläet ger upp, eller styrsignalerna till reläet går av(vilket hade hänt på min bil). Bilen bör dock sätta en eller flera felkoder om det är något knas med fläktstyrningen.

Reläet kan testas med en kabel direkt från batteriet till polerna på reläet, en åt gången.
Användarvisningsbild
av GoaGubben
Erik Å skrev: ons 21 apr 2021, 22:41 Intressant! :-)
Vilken AC-firma var detta? Låter som du fick rätt mycket för pengarna..
Ska kolla min kylfläkt. Har inte hört den på väldigt länge (kanske pga vinter :-D )
Bil Air Center i Göteborg/Frölunda.
Användarvisningsbild
av GoaGubben
Lucif3r skrev: tor 22 apr 2021, 01:24 Det är sällan fel på fläkten, även om det händer... Mer vanligt att reläet ger upp, eller styrsignalerna till reläet går av(vilket hade hänt på min bil). Bilen bör dock sätta en eller flera felkoder om det är något knas med fläktstyrningen.

Reläet kan testas med en kabel direkt från batteriet till polerna på reläet, en åt gången.
Jag får ta och felsöka ja. Jag hittade lite gamla trådar om detta t.ex. viewtopic.php?f=16&t=36578 där det finns tips på felsökning. Visserligen för 850 men det kanske är samma på V70? Jag har ingen felkodsläsare, kanske nåt jag borde skaffa?
Har du nåt tips om hur jag bör börja felsöka? Jag har multimeter och sladdar. Går det att felsöka med motorn avstängd? Vädret inbjuder inte riktigt till felsökning utomhus just nu. :)

En sak jag tycker var konstigt var att AC-firman lämnade garanti på jobbet de gjorde utan att fixa fläkten samtidigt som de sa åt mig att inte ha ACn på innan jag fixat detta. Fast de tyckte jag borde testa att ACn funkade efter reparationen. Lite blandade budskap där. Vad går sönder om fläkten inte går ordentligt med ACn igång? Går det sönder även om det är kallt väder ute som nu, ca 10 grader?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Du kan felsöka reläet med motorn avstängt, genom att koppla direktström till reläspolarna(det är 2st). Det går även göra samma sak med fläkten om reläet inte startar fläkten(för att vara säker på att det är reläet som är felet).
Ett annat sätt är att starta motorn, rycka kontakten till temp.givaren(fläkten bör då starta), och stänga av motorn(fläkten bör fortsätta gå i ca 2min). Detta kommer sätta felkod dock, och bilen kommer troligen inte starta fören du kopplar tillbaka tempgivaren.

Om både direktström på reläet och på fläkten startar fläkten, men fläkten *inte* startar med urkopplad tempgivare, så är det dags att kolla upp styrsignalen till reläet. Det är 2 kablar som kommer direkt från styrboxen.
Dessa kablar kan vara lite luriga att mäta med en vanlig multimeter, då dom kan ge utslut obelastade men sjunker typ helt så fort det blir lite belastning på dom, vilket i sin tur gör att reläet inte kan aktiveras.
Här behövs även att styrboxen faktiskt försöker starta fläkten, urkopplad tempgivare är ypperligt för detta.
På min gav multimetern fullt utslag med styrsignalen urkopplad... Jag gjorde som så att jag lät styrsignalen vara ikopplad i reläet, och petade in 2 lösa kablar i varje ingång och mätte via dom, då visade det sig att spänningen sjönk till under 1V när styrboxen försökte starta fläkten. Drog nya kablar mellan relä och styrbox och vips - fungerande fläkt på båda hastigheterna :-)

Det är lite pill, men inte direkt komplicerat.
Användarvisningsbild
av GoaGubben
Lucif3r skrev: tor 22 apr 2021, 14:57 Du kan felsöka reläet med motorn avstängt, genom att koppla direktström till reläspolarna(det är 2st). Det går även göra samma sak med fläkten om reläet inte startar fläkten(för att vara säker på att det är reläet som är felet).
Ett annat sätt är att starta motorn, rycka kontakten till temp.givaren(fläkten bör då starta), och stänga av motorn(fläkten bör fortsätta gå i ca 2min). Detta kommer sätta felkod dock, och bilen kommer troligen inte starta fören du kopplar tillbaka tempgivaren.

Om både direktström på reläet och på fläkten startar fläkten, men fläkten *inte* startar med urkopplad tempgivare, så är det dags att kolla upp styrsignalen till reläet. Det är 2 kablar som kommer direkt från styrboxen.
Dessa kablar kan vara lite luriga att mäta med en vanlig multimeter, då dom kan ge utslut obelastade men sjunker typ helt så fort det blir lite belastning på dom, vilket i sin tur gör att reläet inte kan aktiveras.
Här behövs även att styrboxen faktiskt försöker starta fläkten, urkopplad tempgivare är ypperligt för detta.
På min gav multimetern fullt utslag med styrsignalen urkopplad... Jag gjorde som så att jag lät styrsignalen vara ikopplad i reläet, och petade in 2 lösa kablar i varje ingång och mätte via dom, då visade det sig att spänningen sjönk till under 1V när styrboxen försökte starta fläkten. Drog nya kablar mellan relä och styrbox och vips - fungerande fläkt på båda hastigheterna :-)

Det är lite pill, men inte direkt komplicerat.
Tack för info.
Var sitter reläerna? Jag har hittat en box ovanpå fläkten med en stor säkring (35A) och vad jag tror är en säkring till fast den ser inte riktigt ut som en säkring för den har metallhölje. Sitter reläet på samma ställe? Eller sitter det i huvudsäkringsboxen? Det ska tydligen finnas en huvudsäkring för fläkten där också läste jag. Jag borde mäta upp säkringarna också tänker jag.

Uppdatering: jag letade nog inte ordentligt igår inser jag för reläet ska sitta under plastlisten ser jag. Säkringarna jag såg sitter bredvid. Hittade bra bilder här: https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... hp?t=37034
Lite osäker på hur jag ska "koppla direktström till reläspolarna" dock.

Vet du förresten vad som går sönder om fläkten inte går ordentligt med ACn igång?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Du drar helt enkelt en kabel från pluspolen på batteriet, till ena av dom 2 mittersta stiften på reläet. Jag kommer inte ihåg vilken utav dom 2 som är låg resp. högfart, men det är inte så viktigt i det här skedet, prova båda(men bara en åt gången!).

Om fläkten inte går så kommer AC'n bli överhettad... Exakt vad som går sönder vet jag inte riktigt, men nyttigt är det ju inte.
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]